Spring naar inhoud

Bestuur & organisatie

Voorwoord van het College van Bestuur

2021, het jaar dat de boeken in zal gaan als het ‘tweede coronajaar’. Het is maar goed dat we aan het begin van de pandemie niet wisten wat ons te wachten stond. Dat het niet een kwestie was van weken of maanden, maar van jaren. Want ook dit jaar moesten we ons zien te verhouden tot het virus en de gevolgen ervan. We werkten hoopvol toe naar het nieuwe studiejaar. Wat was het fijn om elkaar te kunnen ontmoeten in september, om over een drukke campus te wandelen, weer even het ‘normale’ leven te kunnen voelen en ervaren. Tot we in het najaar helaas toch weer teruggeroepen werden door het toenemende aantal besmettingen en alles wat daarbij hoorde.

Opnieuw een jaar dat veel van iedereen heeft gevraagd. Van studenten, die het toch een deel van het jaar moesten doen met online onderwijs, met weinig sociaal contact. Van docenten die moesten omschakelen van online onderwijs naar fysiek en weer terug. Van andere medewerkers die hun werk vanuit huis gedaan moesten krijgen. Facilitair medewerkers die naast hun bestaande werk ook moesten toezien op het naleven van de coronaregels, wat geen makkelijke opgave was. De aandacht voor het welzijn van studenten en van medewerkers is en blijft ook de komende tijd een belangrijke prioriteit.

Gelukkig draaide 2021 niet alleen om corona. Er gebeurde meer. Zo werd het nieuwe strategisch beleidsplan 2021-2026, ‘Betrokken en Wendbaar’ vastgesteld. Daarin gaan we verder op de eerder ingeslagen weg, maar wel met duidelijk nieuwe focus en ambitie. We richten ons hierbij inhoudelijk op vier maatschappelijke opdrachten, van waaruit we drie organiserende ambities hebben geformuleerd (zie hoofdstuk 2 Strategie). Als maatschappelijk betrokken kennisinstelling, als engaged university, zien we het als onze opdracht om daadwerkelijk van betekenis te zijn voor de wereld om ons heen. We willen het verschil maken.

Het College van Bestuur is net als voorgaande jaren in gesprek gegaan met verschillende organisatieonderdelen, met medewerkers en studenten individueel. Waarbij het gesprek in de eerste plaats ging over hoe het gaat met het herstel van de organisatie in dit tweede coronajaar, het welzijn van studenten en medewerkers. Daarnaast hebben we gesproken over de ambities uit het strategisch plan. Deze gesprekken zijn heel waardevol, om van elkaar te horen wat er speelt en wat er nodig is. We vervolgen deze gesprekken ook in 2022.

2021 is ook het jaar waarin, met op 1 januari de start van Dick Pouwels als nieuwe voorzitter van het College van Bestuur, we met een ‘nieuw’ college aan de slag gingen na de benoeming van Petra Smeets (september 2019) en Annemarie Hannink (september 2020). Een jaar dat we hebben gebruikt om te verkennen en te bepalen welke kant we met elkaar, met de organisatie als geheel op willen. In deze tijd van grote veranderingen, van transities, willen en moeten we ook verder vooruitkijken. Daarom hebben we, met het strategisch beleidsplan 2021-2026 als stevig fundament, een lange termijnvisie richting 2030 bepaald. We willen de kracht van de regio vergroten in samenhang met het ontwikkelen van het individu. Dit doen we door het in leergemeenschappen organiseren van onderzoekend leren en innoveren met de omgeving. Daarbij hebben we ook kritisch gekeken naar de organisatie en de besturing. De uitgangspunten voor de besturing die we hebben geformuleerd zijn: één doel, initiatiefrijk en samen (D-I-S). De komende tijd geven we hier verder vorm en inhoud aan.

We kijken terug op 2021 als het jaar waarop corona opnieuw een stempel drukte, maar ook een jaar waarin we met elkaar mooie stappen hebben gezet. Dank aan alle studenten, medewerkers en maatschappelijke partners die hieraan hebben bijgedragen. We kijken met enthousiasme en vertrouwen uit naar de toekomst.

Op dit moment, het moment van schrijven, kijken we met grote ongerustheid en afschuw naar de gebeurtenissen in Oekraïne. Op 24 februari is Rusland Oekraïne binnengevallen. We kunnen ons moeilijk een voorstelling maken van hoe het moet zijn om in de schoenen te staan van de mensen uit Oekraïne. Die daar nog zijn en de mensen op andere plekken die in grote angst leven over wat er met hun familie en andere dierbaren gebeurt of staat te gebeuren. De Oekraïense, Russische en Belarussische studenten hebben dan ook onze prioriteit. We ondersteunen hen zo goed mogelijk, zowel op financieel vlak als op mentaal vlak. Daarnaast zamelen we, op verzoek van de Oekraïense studenten, spullen en geld in voor de mensen in Oekraïne. We blijven de ontwikkelingen nauw volgen en kijken steeds wat we kunnen doen om te helpen. 

Dick Pouwels, voorzitter
Petra Smeets, collegelid
Annemarie Hannink, collegelid

De organisatie in 2021

De Hanzehogeschool Groningen is onderverdeeld in 16 schools en biedt opleidingen in de domeinen Economie, Mens en maatschappij, Techniek en Kunsten.

Kerngegevens

    2021 2020* 2019*
Studenten (1-10-2021)        
inschrijvingen Totaal 31.294 31.240 29.927
  BA 29.562 29.642 28.428
  AD 632 582 530
  MA 1.100 1.016 969
instroom   7.633 8.058 7.541
getuigschriften Propedeusefase Totaal 5.776 4.910 4.951
  tijdig 2.846 2.224 2.528
afgestudeerden Totaal 5.339 4.754 4.999
  BA 4.784 4.264 4.528
  AD 156 156 130
  MA 399 334 341
buitenlandse studenten   3.101 2.859 2.639
deeltijd en duale trajecten   3.083 3.127 3.132
uitval propedeuse   24,2% 25,6% 34,8%
uitgaande switch   7,2% 9,0% 13,0%
propededeuserendement   34,4% 27,9% 30,8%
opleidingsrendement   62,0% 62,7% 62,1%
         
Medewerkers (per 31-12-2021)        
in aantal   3.831 3.417 3.347
in fte   2.620 2.381 2.337
         
Ratio's        
Student/FTE   11,9 13,1 12,8
         
Financiële resultaten        
alle bedragen * 1.000 €        
baten   329.891 296.841 287.550
lasten     309.761 288.855 286.005
resultaat   20.130 7.986 1.545

De Hanzehogeschool is statutair gevestigd in Groningen, heeft als rechtsvorm een stichting en kent als statutaire naam Stichting Hanzehogeschool Groningen. In 2021 telde onze hogeschool 3.831 medewerkers (2.620 fte) en stonden er 31.294 studenten ingeschreven.

Ons onderzoek gebeurt vanuit EnTranCe | Centre of Expertise Energy, het Centre of Expertise Healthy Ageing, het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen en de kenniscentra: Kenniscentrum Kunst en Samenleving, Kenniscentrum NoorderRuimte, Kenniscentrum Biobased Economy en het Centrum voor Talent en Leren.

Samenstelling College van Bestuur

Naam: Drs. D.J. Pouwels
M/V: M
Functie: Voorzitter College van Bestuur
Nevenfuncties: Lid Raad van Commissarissen Koopman Logistics Group
  Bestuurslid Stichting Groningen Confucius Institute
Naam: Mr. P.H.J. Smeets
M/V: V
Functie: Lid College van Bestuur
Nevenfuncties: Lid Raad van Toezicht Noord Nederlands Orkest
  Lid bestuur Hanze University Foundation
  Lid Ledenraad SURF
Naam: A.H. Hannink MHA
M/V: V
Functie: Lid College van Bestuur
Nevenfuncties: Lid Raad van Toezicht Noord Nederlandse Coöperatie van Zorgorganisaties

Verslag van de Raad van Toezicht

In 2021 werd het strategisch beleidsplan 2021-2026 van de Hanzehogeschool vastgesteld. Het was ook het jaar waarin de nieuwe voorzitter van de het College van Bestuur (CvB) is aangetreden. Deze heugelijke mijlpalen vonden plaats tegen de achtergrond van de coronapandemie en de vele overheidsmaatregelen om het risico op besmetting met het coronavirus te beheersen. Deze maatregelen hadden vergaande gevolgen voor de studenten, de medewerkers en voor de gehele Hanze-community.

In 2021 vergaderde de Raad van Toezicht zeven keer. Het jaar 2021 stond voor de Raad in het teken van een aantal bijzondere onderwerpen. De Raad keurde met veel waardering de nieuwe meerjarenstrategie van de Hanzehogeschool Groningen goed, zoals weergegeven in het Strategisch Beleidsplan 2021-2026 ‘Betrokken en Wendbaar’. Voorafgaand aan deze goedkeuring is de Raad uitvoerig en periodiek geïnformeerd over de totstandkoming van het nieuwe strategische plan. Ook het Hanze Jaarplan 2021-2022, een nieuw onderdeel in de plancyclus, afgeleid van de meerjarenstrategie, en de meerjarenbegroting zijn goedgekeurd.

Ook liet de Raad zich met plezier informeren over de eerste reflecties van de voorzitter na zijn kennismaking met de hogeschool en is onderlinge samenwerking van het nieuwe CvB besproken. Aanvullend hierop informeerde het CvB de Raad in 2021 uitvoerig over de inhoudelijke verkenning die het College met elkaar en met het hoger management heeft gevoerd in het kader van de ambities en ontwikkelingen van de hogeschool op de lange termijn. In meerdere vergaderingen is van gedachten gewisseld over de lange termijn ambities van de hogeschool, met 2030 als perspectief.

Gedurende het hele jaar is met het College uitgebreid stilgestaan bij de impact van de coronapandemie op zowel onderwijs en onderzoek als op de organisatie (studentenwelzijn en medewerkerswelzijn). Daarnaast is stilgestaan bij de coronagerelateerde financiële ondersteuning vanuit de overheid via het Nationaal Programma Onderwijs.

De samenstelling van de Raad van Toezicht is in 2021 niet gewijzigd. De gegevens over de samenstelling en de bezoldiging van de Raad zijn opgenomen in de jaarrekening van dit jaarverslag.

De leden van de Raad hebben zitting op persoonlijke titel en oefenen hun functie uit zonder last, daarbij elke vorm van belangenverstrengeling vermijdend. Op geen van de leden van de Raad is de ’melding van strijdige belangen’ van toepassing. Er zijn naar het oordeel van de Raad geen transacties verricht waarbij tegenstrijdige belangen van leden van het CvB hebben gespeeld.

De voorzitter van de Raad heeft maandelijks agendaoverleg gevoerd met de voorzitter van het CvB, en vanaf december 2021 in aanwezigheid van de secretaris. De rapportages over de werkzaamheden van de drie commissies (remuneratiecommissie, auditcommissie en commissie onderwijs en onderzoek) zijn als bijlagen toegevoegd. De voorzitter van de Raad heeft in maart 2021 overleg gevoerd met het dagelijks bestuur van de Hogeschoolmedezeggenschapsraad (HMR). Daarnaast heeft een van de leden in december 2021 een informeel overleg met het dagelijks bestuur van de HMR gevoerd.

Leden van de Raad waren (al dan niet online) aanwezig bij de opening van het hogeschooljaar en verschillende lectorinstallaties. In verband met de coronamaatregelen zijn er geen werkbezoeken afgelegd in 2021. Wel heeft de Raad in 2021 met diverse deans en inhoudsdeskundigen gesproken en liet de raad zich informeren over hun school of stafbureau. In mei 2021 gaf de heer Idema een interessante presentatie over de samenvoeging van de schools SIMM en SIFE tot het Instituut voor Business, Marketing & Finance. Ook heeft de Raad met veel genoegen kennisgemaakt met Docent van het Jaar 2021, Jessica Zweers.

Naast onderwerpen die tevens in de commissies zijn besproken, heeft de Raad zich in 2021 (periodiek) laten informeren over de volgende onderwerpen: strategisch risicomanagement, de Sustainable Developement Goals en krimp-ontwikkelingen. Verdere onderwerpen van gesprek waren in 2021 onder meer: de portefeuilleverdeling van het CvB, het in 2021 ontstane datalek, het inspectieonderzoek naar een additionele fee bij de opleiding IPP en de coulanceregeling van de hogeschool daarbij, de bezoldiging van de Raad van Toezicht, de rapportage van het programma Wendbaar Organiseren en Werken, het sportcentrum, de instelling van twee numeri fixi, de resultaten van de NSE, de Keuzegids en Elsevier, de voortgang van ontwikkelingssamenwerking en de ontwikkelingen op het gebied van de Universiteit van het Noorden.

Verder keurde de Raad de volgende onderwerpen goed: de uitbreiding van het onderwijsportfolio met de master Toegepast Recht, de Ad Participatie en Buurtontwikkeling en de master Building Change. Op het gebied van onderzoek heeft de Raad zich laten informeren over de beëindiging van het Lectoraat Personalised Digital Health.

Elk jaar evalueert de Raad zijn eigen functioneren. In 2021 is er een zelfevaluatie van de voltallige Raad geweest met het CvB en met externe begeleiding. De zelfevaluatie heeft geleid tot nuttige inzichten en een continu verbeterproces van het toezicht en het samenspel tussen de Raad van Toezicht en het CvB.

De Raad kijkt terug op een plezierige start met het nieuwe College en spreekt zijn waardering uit voor alle medewerkers van de Hanzehogeschool voor hun inzet. Ondanks de lastige omstandigheden hebben zij de professionaliteit en flexibiliteit getoond om het onderwijs voor studenten en het onderzoek met studenten ook dit jaar zo goed mogelijk vorm te geven.

Op 24 februari 2022 begon de oorlog in Oekraïne, iets wat ons zeer verontrust. We zien dat de hele Hanze-community zich inzet om in eerste plaats de Oekraïense, Russische en Belarussische studenten te helpen, op wat voor manier dan ook. Het organiseren van financiële regelingen, psychische hulp of alleen al het nauw in contact zijn met deze studenten. De hulp wordt steeds in hoog tempo gerealiseerd en we zien daarin een hoge mate van betrokkenheid. De Raad hoopt ten zeerste dat de situatie in Oekraïne snel gaat verbeteren. 

Groningen, maart 2022

Namens de Raad van Toezicht, Drs. D. Boonstra, voorzitter

Samenstelling Raad van Toezicht

Naam: Drs. D. Boonstra
M/V: V
Leeftijd: 62 jaar
Hoofdfunctie: Algemeen directeur N.V. NOM
Eerste benoeming RvT: 01/ 1/2017
Lidmaatschap kerncommissie: remuneratiecommissie
Relevante nevenfuncties: -
Naam: Ir. J.J. Fennema
M/V: M
Leeftijd: 57 jaar
Hoofdfunctie: CEO en voorzitter Raad van Bestuur N.V. Nederlandse Gasunie
Eerste benoeming RvT: 01/ 1/2017
Lidmaatschap kerncommissie: auditcommissie
Relevante nevenfuncties: Lid Internationale Raad van Commissarissen Energy Delta Institute
  Lid Adviesraad Clingendael International Energy Programme
  Lid van bestuur Koninklijke Vereniging van Gasfabrikanten in Nederland (KVGN)
  Lid Aandeelhouderscommissie Nord Stream A.G.
  Lid van Strategie Adviesraad ECN-TNO
  Lid van bestuur Nederlands-Duitse Handelskamer
  Lid Executive Committee International Gas Union
Naam: Prof. dr. S.G.L. Schruijer
M/V: V
Leeftijd: 61 jaar
Functies: Directeur Professional Development International BV
  Hoogleraar Organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht
Eerste benoeming RvT: 05/ 1/2016
Herbenoemd RvT: 05/ 1/2020
Lidmaatschap kerncommissie: commissie O&O
Relevante nevenfuncties: Voorzitter programmacommissie Actie-onderzoek en innovatieve zorg ZonMW
Naam: Drs. J.M. Imhof
M/V: V
Leeftijd: 51 jaar
Hoofdfunctie: Lid Raad van Bestuur Pluryn
Eerste benoeming RvT: 01- 1-2019
Lidmaatschap kerncommissie: commissie O&O
Relevante nevenfuncties: Lid RvT Meander-Prokino
  Bestuurslid Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland
Naam: M.L. Hamdaoui, MScBA
M/V: M
Leeftijd: 47 jaar
Hoofdfunctie: Bestuurder Bindkracht10
Eerste benoeming RvT: 01- 1-2019
Lidmaatschap kerncommissie: auditcommissie
Relevante nevenfuncties: -
Naam: Drs. R.B. Reekers
M/V: M
Leeftijd: 50 jaar
Hoofdfunctie: Eigenaar ConnectoRR BV
Eerste benoeming RvT: 01- 1-2019
Lidmaatschap kerncommissie: auditcommissie
Relevante nevenfuncties: Lid RvT en voorzitter auditcommissie Cosis
  Lid investeringscommissie Investerings Fonds Groningen
  Gastdocent Bedrijfskunde Hanzehogeschool
Naam: Y. Tewelde, MScBA
M/V: M
Leeftijd: 49 jaar
Hoofdfunctie: Voorzitter Raad van Bestuur Vanboeijen
Eerste benoeming RvT: 01- 1-2019
Lidmaatschap kerncommissie: remuneratiecommissie
Relevante nevenfuncties: Lid RvT Vluchtelingenwerk NN - tot 31-12-2021
  Voorzitter RvC Stichting Wold & Waard

Organogram Hanzehogeschool Groningen

Samenstelling bestuurlijke organisatie per 31 december 2021

Raad van Toezicht College van Bestuur
drs. D. Boonstra (voorzitter) drs. D.J. Pouwels, voorzitter
ir. J.J. Fennema mr. P.H.J. Smeets, collegelid
prof. dr. S.G.L. Schruijer A.H. Hannink MHA, collegelid
drs. J.M. Imhof  
M.L. Hamdaoui, MScBA  
drs. R.B. Reekers drs. H.L. Hofstra, secretaris College van Bestuur en Raad van Toezicht
Y. Tewelde, MScBA  
Stafbureaus en Facilitair Bedrijf Directeuren
Facilitair Bedrijf H. Bakema MFM
Stafbureau Financieel Economische Zaken W.A. Pekema MBA
Stafbureau Marketing & Communicatie drs. J.H. Nuijt
Stafbureau Onderwijs & Onderzoek dr. D.C.M. Schwartz
Stafbureau Personeel & Organisatie drs. P.A. Petersen
Stafbureau Informatisering H. Wesseling MBA
Schools  
Academie voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Popcultuur Minerva D.F.L. van der Meulen
Academie voor Gezondheidsstudies drs. D.T.T. Kamsma
Academie voor Sociale Studies mr. drs. M.A.M. Garnier
Academie voor Verpleegkunde drs. J. Beverwijk
Instituut voor Bedrijfskunde drs. R.A. Coumou
Instituut voor Communicatie, Media & IT drs. K.R. Schraagen
Instituut voor Engineering drs. P. de Vries
Instituut voor Future Environments dr. W.M.J.M. Bloemen-Bekx
Instituut voor Life Science & Technology drs. C.P. Joosse
Instituut voor Businesss, Marketing en Finance drs. P.W. Idema
Instituut voor Rechtenstudies mr. J.W.M. Gomashie
Instituut voor Sportstudies E.K. Tuinier MBA
International Business School mr. F.G.H. Mulder
Pedagogische Academie drs. M. Muhonen
Prins Claus Conservatorium drs. I. Walinga
Lucia Marthas Institute of Performing Arts L. Marthas
Centrum voor Talent en Leren drs. C.P. Joosse
Centre of Expertise Healthy Ageing drs. J.P. Pronk
Centre of Expertise Energy dr. ir. J. Aué
Marian van Os Centrum voor Ondernemerschap dr. H. Velthuijsen
Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report