Visie op onderwijs
De Hanzehogeschool Groningen is een leergemeenschap van onderzoekende professionals. Studenten, docent-onderzoekers en werkveldpartners ontwikkelen zich in een veilig en ambitieus leerklimaat en werken vanuit gedeelde waarden samen aan vragen die in de regio, nationaal en internationaal spelen.
Onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk versterken elkaar in innovatiewerkplaatsen. Onderzoekende, ondernemende en innovatieve professionals zetten de wereld in beweging.
De Onderwijsvisie 2020 die in 2014 is vastgesteld, heeft in de afgelopen strategische periode verder vorm gekregen. Vanuit het strategisch beleidsplan Vernieuwen in Verbinding (2018) werd gewerkt aan de ontwikkeling van onze hogeschool als lerende organisatie en als leergemeenschap. Met het vaststellen van een nieuw strategisch beleidsplan 2021-2026 Betrokken en wendbaar zijn we afgelopen jaar ook begonnen met een herijking van de visie op onderwijs en onderzoek.
Met de Onderwijsvisie 2020 als basis heeft onze hogeschool zich ontwikkeld op acht thema’s:
- Portfoliomanagement
- Flexibilisering
- Blended Learning
- Innovatiewerkplaatsen
- Internationalisering
- Persoonlijke en Maatschappelijke Vorming
- Onderwijsonderzoek
- Lerende Organisatie
We zien dat onze hogeschool steeds meer volgens de principes van de lerende organisatie werkt. Op veel plekken in de organisatie is ruimte voor medewerkers en teams om te experimenteren en pilots te draaien, deze te evalueren en hiervan te leren. Wanneer de uitkomsten breder toepasbaar zijn, worden ze verspreid en toegepast in de organisatie.
Share your talent. move the world is al meer dan tien jaar het motto van onze hogeschool. We maken dit motto waar in onderwijs en onderzoek, door het samenbrengen van studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit het werkveld. Door samen te werken, elkaar te inspireren en van elkaar te leren, leveren we een belangrijke bijdrage aan de samenleving. Van waarde zijn, voor onze regio en voor de wereld, zien we als onze maatschappelijke opdracht.
Engaged learning sluit aan bij onze aanmoedigingen aan studenten en medewerkers om zich te ontplooien: als professional, maar ook als mens die zich verantwoordelijk voelt voor de wereld om zich heen. Studenten merken al vanaf de eerste dag van hun studie dat leren en onderzoeken nauw zijn verweven met de maatschappij. Ze doen zelfstandig échte, relevante onderzoeksopdrachten: vraagstukken die in onze regio spelen en ook wereldwijd van belang zijn. Ze werken hierbij samen met betrokken docenten, ervaren onderzoekers, professionals uit de beroepspraktijk en studenten uit andere disciplines. Het inkleuren van een Engaged University is in het toekomstige strategische plan een belangrijke opgave.
Zie bijlagen onderwijs:
Ontwikkeling onderwijsaanbod
De Hanzehogeschool Groningen is een brede hogeschool met een portfolio onderwijs dat past bij de ontwikkelingen in de regio en de beroepspraktijk en bij de diversiteit van onze instroom. Nieuwe plannen voor onderwijs en onderzoek worden beoordeeld in het licht van het totale portfolio.
Didactische ontwikkelingen
In 2021 hebben we ervaring opgedaan met hybride onderwijs; onderwijs dat op hetzelfde moment op locatie en online wordt aangeboden. We zijn blij dat er in 2021 weer meer onderwijs op locatie mogelijk was. Contactonderwijs en leren in een leergemeenschap zijn voor onze hogeschool, de docenten en de studenten erg belangrijk.
De extra middelen die we ontvangen vanuit de NPO-gelden worden ingezet voor extra studentbegeleiding door docenten en begeleiders, zoals decanen en studentpsychologen. We zetten in op het welzijn van de studenten en het bevorderen van de studievoortgang.
In het najaar van 2021 heeft het College van Bestuur de opdracht gegeven om het Hanze Onderwijsconcept te ontwikkelen. Dit concept zal een heldere omlijning zijn van hoe wij onderwijs doen bij onze hogeschool, passend bij de kennisvisie en het strategisch plan.
Passende leerroutes en erkende kwalificaties
In het nieuwe strategisch plan Betrokken en Wendbaar is de eerste ambitie dat we in 2026 iedereen die zich wil ontwikkelen, een passende leerroute bieden die resulteert in een erkende kwalificatie. Om deze belofte waar te maken, flexibiliseren we al ons onderwijs. Leerwegonafhankelijke leeruitkomsten en daarbij passende toetsen maken het voor studenten en cursisten mogelijk om eigen keuzes te maken op inhoud, tempo, plaats en tijd. Daardoor kunnen ze hun opleiding passend maken voor hun wensen en mogelijkheden. Passend betekent ook dat de leerroute past bij de kwalificatie die de student ambieert, bij het werkveld en niet te vergeten bij onze organisatie.
Portfoliomanagement
We werken toe naar een vraaggericht en samenhangend portfolio van ons onderwijs en onderzoek, waarbij de student en een Leven Lang Ontwikkelen centraal staan. De besluitvorming over wijzigingen in het portfolio worden voorbereid in één integraal adviesorgaan: het PO Onderwijs, Onderzoek en Studentzaken. De advisering over het portfolio van onderwijs en onderzoek gebeurt integraal door de stafbureaus en HanzePro en door deans en directeuren, bijvoorbeeld bij de keuze voor nieuwe graadverlenende en niet-graadverlenende opleidingen of lectoraten.
Voorgenomen wijzigingen in het onderwijs- en onderzoeksportfolio toetsen we aan onze portfoliocriteria, die in 2017 zijn vastgesteld. Deze criteria zijn:
- maatschappelijke relevantie;
- noodzaak van de opleiding of lectoraat;
- aansluiting op het profiel van onze hogeschool of invulling van een hiaat in onze onderzoeksthema’s (kennisagenda);
- samenwerking;
- samenhang en doorstroom;
- kostenbewustzijn.
In februari 2021 is het portfolio en het portfoliomanagement besproken in een hogeschoolbreed overleg. Er is afgesproken dat de portfoliocriteria na de totstandkoming van het nieuwe strategisch beleidsplan (2021) herzien en aangescherpt worden.
Doorstroom studenten
We stimuleren de doorstroom van studenten door opleidingen te ontwikkelen in de keten Associate degree – bachelor – master.
In 2021 hebben we de samenwerking met de verschillende regionale opleidingscentra in de noordelijke regio gecontinueerd. Daarnaast is de samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen versterkt op de onderwerpen wisselstroom (uitwisseling tussen kennisinstellingen) en een Leven Lang Ontwikkelen. Inmiddels hebben we een ruim aanbod (bekostigde) masters, zodat alle studenten die aan onze hogeschool een bachelor halen, kunnen doorstromen naar een master.
Onderwijs voor professionals en bedrijven
Professionals komen naar onze hogeschool voor bij-, op- en omscholing. Zij zoeken opleidingen die aansluiten bij hun ontwikkelbehoefte in de dagelijkse praktijk. Ze willen deze zo veel mogelijk op een zelfgekozen tijd en plaats kunnen volgen.
Door de coronacrisis is de noodzaak van om- en bijscholen en een Leven Lang Ontwikkelen alleen maar toegenomen. De arbeidsmarkt vraagt om wendbaarheid en flexibiliteit. Mensen raken hun baan of bedrijf kwijt en moeten om- of bijscholen.
Onder het label HanzePro bieden we al het onderwijsaanbod voor professionals aan. Voor werkenden en werkzoekenden hebben we een breed aanbod aan cursussen, trainingen, Associate degrees, bachelors en masters. Voor bedrijven en organisaties ontwikkelen we maatwerk- en incompany trajecten. HanzePro werkt intensief samen met bedrijven en organisaties. Samen ontwikkelen we toepasbare, praktijkgerichte kennis. We creëren oplossingen en innovaties voor de beroepspraktijk en de maatschappij. Naast onze focus op Energie, Ondernemerschap en Healthy Ageing richten we ons in het post-initieel onderwijs sterk op de domeinen Leiderschap/management en ICT.
Eindevaluatie deelname Experiment Leeruitkomsten
In december 2021 hebben we het laatste ‘groeidocument’ met daarin de laatste stand van zaken van onze deelname aan het landelijke Experiment Leeruitkomsten naar het Ministerie van OCW gestuurd. Studenten in het experiment zijn tevreden over de flexibiliteit die geboden wordt en over het contact met docenten en medestudenten. We constateren dat we veel geleerd en bereikt hebben in het experiment en dat geeft ons een goede basis voor het flexibiliseren van al ons onderwijs.
De actieve deelname aan de deeltijd- en duale opleidingen is tussen 2015 en 2021 met 28 procent gestegen.
Ontwikkelingen in opleidingen
Onze ambities hebben in 2021 geleid tot de volgende ontwikkelingen in ons opleidingenportfolio.
Associate degrees
Nieuw
- Ad Mechatronica in de Smart Industry, Instituut voor Engineering. De opleiding is gestart in september 2021.
- Ad Bedrijfskunde, Instituut voor Bedrijfskunde. De opleiding is gestart in september 2021.
In ontwikkeling
- Ad Finance, Instituut voor Financieel Economisch Management. De voorgenomen startdatum is september 2022.
- Ad Participatie en Buurtontwikkeling, Academie voor Sociale Studies. De voorgenomen startdatum is september 2022.
Bachelors
Nieuw
- Bachelor Creatieve Media & Game Technologie, Instituut voor Communicatie, Media & IT. De opleiding is gestart in september 2021.
- Bachelor Ergotherapie, Academie voor Gezondheidsstudies. De opleiding is gestart in september 2021.
Masters
Nieuw
- Master Operational Leadership in Performing Arts, Lucia Marthas Institute for Performing Arts. De opleiding is gestart in september 2021.
- Master International Business Management, International Business School. Voor de bestaande master is bekostiging toegekend. De bekostigde master is gestart in september 2021. De onbekostigde master is in afbouw.
In ontwikkeling
- Master Toegepast Recht, Instituut voor Rechtenstudies. De voorgenomen startdatum is september 2022.
Hanzehogeschool-minoren
In 2021 boden we 68 Hanzehogeschool-minoren aan. Deze minoren staan open voor studenten van andere opleidingen binnen onze hogeschool én voor studenten van andere instellingen.
Onze hogeschool is aangesloten bij Kies Op Maat, een landelijk platform van 22 hogescholen en twee universiteiten die zich inzetten om de onderlinge mobiliteit van studenten te bevorderen. Studenten van de deelnemende instellingen kunnen zonder extra kosten onderwijs volgen bij een andere Kies Op Maat-instelling.
Kwaliteit van onderwijs en onderzoek
Onze hogeschool werkt permanent aan het behouden en versterken van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek en de kwaliteitscultuur. Ons kwaliteitsbeleid geeft een beeld van de visie op kwaliteit en kwaliteitszorg, en van de instrumenten en servicedocumenten die onderdeel uitmaken van ons kwaliteitszorgsysteem.
Externe kwaliteitsbeoordeling onderwijs en onderzoek
Instellingstoets Kwaliteitszorg
Onze hogeschool heeft in 2017 de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) van de NVAO positief doorlopen. De ITK is geldig tot mei 2024. De NVAO heeft ook een positief oordeel gegeven over de certificering van het honoursonderwijs. Met de ITK wordt beoordeeld in hoeverre onze kwaliteitszorg de realisatie van onze visie op goed onderwijs garandeert, en of een duurzame kwaliteitscultuur tot stand is gekomen.
In 2021 is een projectteam ingericht dat aan de slag is gegaan met het eigenaarschap van kwaliteit en het gesprek hierover, in het licht van ons nieuwe strategisch beleidsplan 2021-2026. Daarnaast houdt dit team zich bezig met de opmaat naar de volgende ITK, die in 2023 plaatsvindt. In 2021 hebben de volgende activiteiten plaatsgevonden: een hogeschoolbrede documentenanalyse, een analyse van de visitatieresultaten sinds 2017, een analyse van de aanbevelingen uit vorige ITK-rondes en een gespreksronde over kwaliteit binnen onze hogeschool. Op basis van de eerste verbindingen zijn een aantal leertrajecten ingericht.
Accreditaties onderwijs
Elke opleiding wordt eens in de zes jaar gevisiteerd in het kader van accreditatie. In 2021 zijn de volgende opleidingen gevisiteerd:
- Ba Ondernemerschap en Retailmanagement
- Ma Advanced Nursing Practice
- Ma Physician Assistant
In 2021 hebben we een besluit behoud accreditatie ontvangen van de NVAO voor de volgende opleidingen:
- Ba Opleiding tot Leraar van de eerste graad in Lichamelijke Opvoeding
- Ba Sportkunde
- Ad Sport
- Ba Management in de Zorg
- Ad Management in de Zorg
- Ma Architectuur
In 2021 hebben we een positieve beoordeling voor het Experiment Leeruitkomsten ontvangen van de NVAO voor de volgende deeltijdopleidingen:
- Ba Technische Bedrijfskunde
- Ba Werktuigbouwkunde
- Ba Elektrotechniek
- Ad Projectleider Techniek
- Ba Social work
In de bijlage staan alle toegekende accreditatiebesluiten en de resultaten van de opleidingen waarvoor al een accreditatieaanvraag is gedaan.
De masteropleiding Smart systems Engineering heeft een extra visitatie doorlopen vanwege de uitbreiding van het programma van 70 credits naar 90 credits. Dit heeft geresulteerd in een positief besluit.
Het Instituut voor Sportstudies heeft het bijzonder kenmerk Ondernemen toegekend gekregen voor de minor Sport Business Innovation.
Visitaties onderzoek
In 2020 is de visitatie bij Kenniscentrum Kunst & Samenleving geweest. Het visitatierapport is in 2021 opgeleverd en met een bestuurlijke reactie naar de Vereniging Hogescholen gestuurd.
In 2021 hebben geen visitaties plaatsgevonden.
Interne kwaliteitsborging onderwijs en onderzoek
Midterm reviews opleidingen en kenniscentra
Vanwege de coronamaatregelen zijn een aantal geplande midterm-audits uit 2020 doorgeschoven naar 2021. Ook zijn enkele midterm-audits in 2021 vertraagd. Bij de volgende opleidingen en kenniscentra zijn in 2021 midterm-audits onderwijs of onderzoek uitgevoerd:
- Ba HBO-ICT
- Ad Pedagogisch Educatief Professional
- Ba Communicatie
- Ma Energy for Society
- Ma Kunsteducatie
- Ma Interdisciplinary Business Professional
- Ma European Master Renewable Energy
- Ma Sustainable Energy System Management
- CoE Ondernemen
- KC Bio Based Economy
Sinds 2018 kunnen opleidingen voor verschillende vormen van midterm review kiezen. De opties zijn een reguliere audit, een (meer) thematische audit, midtermgesprekken met een andere opleiding aan de hand van relevante opleidingsaspecten, en spiegelgesprekken waarin diverse stakeholders van de opleiding tegelijk aan tafel zitten. Ook combinaties van deze vormen zijn mogelijk. Tevens kan een opleiding kiezen voor meer reviews in de accreditatieperiode van zes jaar.
De opleiding of school wordt geadviseerd om het College van Bestuur te informeren over de geplande midterm reviews en de resultaten ervan. Deze resultaten kunnen worden opgenomen in een auditrapport of een uitgebreide samenvatting, of na een mondelinge terugkoppeling opgenomen worden in een plan van aanpak door de opleiding.
Internationalisering van onderwijs
Ons motto share your talent. move the world geeft aan dat onze hogeschool de ambitie heeft om internationalisering een grote rol te geven in onderwijs en onderzoek.
Onze hogeschool biedt onderwijs aan dat studenten voorbereidt op het goed functioneren in een internationale omgeving. Wij moedigen onze docenten en onderzoekers aan om samen te werken met internationale collega’s in grensoverschrijdende onderwijs- en onderzoeksprojecten.
Strategische agenda
Op 1 juni 2021 werd Paul Ganzeboom, tot dan toe Dean van de International Business School, benoemd tot Dean of Internationalisation. Hij kreeg van het College van Bestuur de opdracht om op basis van het geactualiseerde internationaliseringsbeleid (2020) een strategische agenda voor internationalisering op te stellen. Het College wil hiermee daadkrachtig uitvoering geven aan het vastgestelde beleid en tevens nieuwe stappen zetten. De strategische agenda zal begin 2022 gereed zijn.
European Engaged University
De samenwerking met vijf partneruniversiteiten in het project European Engaged University kreeg in 2021 verder vorm. De samenwerking richt zich op het intensiveren van praktijkgericht onderzoek voor de industriële transitie en de duurzaamheid binnen de regio. Hiervoor zijn zes Thematic Interest Groups opgericht, waarin meer dan 60 onderzoekers samenwerken. Daarnaast ontwikkelen we een gemeenschappelijk onderwijsaanbod, zodat studenten, docenten en regionale partners hun kennisoverlap in de EU optimaal kunnen benutten. Het project is een uitvloeisel van een niet-gehonoreerde aanvraag binnen het Erasmusprogramma. In 2022 zal een nieuwe aanvraag worden ingediend.
International Office
Binnen het Facilitair Bedrijf kreeg in 2021 het International Office steeds meer vorm. Het Team Internationale Mobiliteit, dat verantwoordelijk is voor het beheer van diverse beurzenprogramma’s voor internationale mobiliteit, waaronder het Erasmusprogramma, ging in 2021 over van het Stafbureau O&O naar het International Office. Hierdoor wordt de ondersteuning van inkomende en uitgaande studenten verder versterkt.
Internationale mobiliteit
De internationale mobiliteit van studenten en personeel is een van de hoekstenen van ons internationaliseringsbeleid. We streven ernaar dat minstens 20 procent van onze afgestudeerden een periode van minimaal drie maanden in het buitenland heeft doorgebracht voor studie of stage. In de afgelopen jaren werd deze doelstelling ruim behaald.
Ook in 2021 was de coronacrisis van grote invloed op de internationale mobiliteit. Door de reisbeperkingen kon slechts een beperkt deel van alle geplande internationale mobiliteit doorgang vinden. Desondanks laten de cijfers al een voorzichtig herstel van de internationale mobiliteit van studenten zien ten opzichte van het eerste jaar van de pandemie.
De jaarlijkse Hanze Summer School en Erasmus Staff Week konden als gevolg van de coronacrisis dit jaar weer niet doorgaan. Ook van de kortdurende mobiliteit van studenten (excursies en internationale weken) was nauwelijks sprake. De mobiliteit van docenten en overige personeelsleden viel vrijwel geheel stil, of werd vervangen door virtuele mobiliteit.
Nieuwe subsidiemogelijkheden
In 2021 werd het nieuwe Erasmus+-programma (2021-2027) gelanceerd. Voor onze hogeschool betekende dit dat er een begin kon worden gemaakt met de uitwerking van de nieuwe prioriteiten binnen het programma, waaronder Inclusie & Diversiteit en Green Erasmus+.
De belangstelling voor het ontwikkelen van virtuele internationale samenwerking, eventueel in combinatie met (kortdurende) fysieke uitwisseling van studenten en docenten, is door de coronacrisis toegenomen. Er werd met enthousiasme gereageerd op de nieuwe subsidieregeling van O&W, Virtuele Internationale Samenwerking (VIS). Eind 2021 werd bekend dat vier aanvragen waren gehonoreerd.
Internationale studenten
De online innovaties in 2020 hebben een professionaliseringsslag doorgemaakt in 2021. Online werving is langzamerhand de norm geworden, waarbij sterk is ingezet op het persoonlijke contact met studiekiezers, en een goede begeleiding in hun studiekeuzeproces.
Opnieuw is, ondanks alle obstakels, de instroom van internationale studenten gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal stroomden er 930 internationale studenten in, ten opzichte van 827 in 2020 (een stijging van 12 procent). Daarbij moet aangetekend worden dat er relatief veel studenten uit Bangladesh zijn ingestroomd, die helaas niet succesvol zijn in hun studie. Die scheefgroei is vooral te zien bij de masteropleidingen, waar de instroom uit niet-EER-landen met meer dan 50 procent steeg, terwijl de instroom uit de EER slechts 5 procent omhoog ging. De bachelorinstroom vanuit EER-landen steeg met 6 procent, terwijl de niet-EER-landen een groei lieten zien van 19 procent. De stijging bij EER-landen zat vooral in landen als Roemenië, Bulgarije en Spanje. Duitsland noteerde juist een sterke afname.
In 2021 stonden er in totaal 3.102 buitenlandse studenten bij onze hogeschool ingeschreven, bij zowel Nederlandstalige, Engelstalige als Duitstalige opleidingen. Dit is 9,9 procent van het totaal aantal ingeschreven studenten, een groei van 0,5 procent ten opzichte van 2020.
Per semester hebben we voor de nieuwe studenten een instellingsbrede Welcome Day georganiseerd. In september 2021 ging dit via een live stream. De persoonlijke noot, zoals een kookinstructievideo, persoonlijke verhalen van Hanze-internationals en een uitgebreide Q&A-sessie, werd zeer gewaardeerd door de nieuwe studenten. Tijdens de daaropvolgende introductieweek waren er via studentorganisaties nog wel enkele kleinschalige fysieke activiteiten.
Voor onze internationale werving blijven we ons richten op een beperkt aantal wervingslanden. In 2021 waren dat Duitsland, Bulgarije, Roemenië, Moldavië, de Baltische staten, Groot-Brittannië, Ierland, Indonesië en China. Daarnaast hebben we ingezet op specifieke werving voor de masteropleidingen, die soms andere markten kennen, zoals Vietnam, India en Zuid-Korea.
Het Hanze International Student Team versterkt de werving door contact te houden met aspirant-studenten, onder meer via social media, chatsessies en belsessies. In de pandemietijd is het team daarnaast zeer intensief ingezet om de huidige internationale studenten te ondersteunen die door de lockdown en het gebrek aan sociaal contact dreigden te vereenzamen. Dit gebeurde via sociale activiteiten als Netflix parties, een Hanze buddy-systeem en een Whatsappnummer waarbij studenten met vragen terecht kunnen. Daarnaast zijn er voor de studenten ‘cosy corners’ ingericht op alle locaties, waar ze toch even elkaar kunnen ontmoeten, een spelletje spelen en een drankje pakken.
Scholarshipprogramma’s
De marketing wordt ondersteund door verschillende scholarshipprogramma’s. De belangrijkste zijn:
- Het Hanze Scholarship programma. Hierbij maken instromende masterstudenten kans op een beurs van € 10.000 per jaar, gedurende hun studie.
- Het Holland Scholarship programma. Masterstudenten maken hierbij kans op een beurs van € 5.000.
- Het Orange Tulip Scholarship. Hierbij maken masterstudenten uit specifieke landen kans op een ‘tuition waiver’ van rond de € 3.000.
Meer informatie:
Zie bijlagen onderwijs:
Onderwijs op het gebied van speerpunten
Onze drie speerpunten – Energie, Healthy Ageing en Ondernemerschap – zijn duidelijk herkenbaar in ons onderwijsaanbod. Ook honours en de kunsten hebben in het onderwijs een belangrijke plek.
EnTranCe | Centre of Expertise Energy
In de Innovatiewerkplaats (IWP) van EnTranCe werken en leren studenten van verschillende disciplines, uit verschillende jaren van hun bachelor-, master- of mbo-opleiding, aan en over de energietransitie. Onderwerpen zijn onder andere technologie, economie, rechten, sociologie, milieukunde en bedrijfskunde.
In de IWP hebben de studenten nauw contact met organisaties in de voorhoede van de energietransitie. EnTranCe wil een (h)erkende lerende kennisgemeenschap zijn, samen met de betrokken schools, studenten, docent-onderzoekers, bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties. EnTranCe biedt een multidisciplinaire omgeving, met veel interactie met de praktijk.
We zijn faciliterend en initiërend richting opleidingen, studenten, docenten, onderzoekers en professionals en organisaties uit de praktijk. Samen met de betrokken schools geven we richting en invulling aan opleidingsprogramma’s en bieden we formele en informele manieren aan in learning communities om (van elkaar) te leren, passend bij de human capital-agenda Energietransitie.
Door talloze nieuwe energie-professionals op te leiden en bestaande professionals bij te spijkeren, willen wij als EnTranCe een steentje bijdragen aan de (versnelling van de) noodzakelijke energietransitie.
Bacheloropleidingen
Bij 25 opleidingen kunnen studenten Energieroutes volgen. Dat zijn:
- Built Environment – major Civiele Techniek
- Built Environment – major Bouwkunde
- Built Environment – major Ruimtelijke ontwikkeling
- Communicatie
- Elektrotechniek -major Elektronica
- Elektrotechniek - major Mechatronica
- Elektrotechniek - major Sensor Technology
- European Master in Renewable Energy (EMRE)
- European Master in Sustainable Energy System Management (SESyM)
- Finance & Control
- HBO-ICT
- HBO Rechten
- International Communication
- Internationale Betriebswirtschaft - 4 year programme
- International Business – 3 year programme
- International Business – 4 year programme
- International Technology Management
- Master Energy for Society (E4S)
- Master International Communication
- Mechanical Engineering
- Sociaal Juridische Dienstverlening
- Technische Bedrijfskunde
- Toegepaste Psychologie
- Vastgoed & Makelaardij
- Werktuigbouwkunde
Bij deze opleidingen moeten studenten ten minste 30 ECT’s op het gebied van energie halen en ten minste 10 Energy Academy Leeractiviteiten volgen om een Energy Academy certificaat te krijgen. De Energieroutes zijn ingericht op drie domeinen: Technology, Business en Society.
Masteropleidingen
Hanzehogeschool biedt drie interdisciplinaire masteropleidingen aan:
- European Master in Renewable Energy (EMRE)
- European Master in Sustainable Energy System Management (SESyM)
- Master Energy for Society (E4S)
Ons streven is dat 1.500 studenten aan deze opleidingen deelnemen, waarvan 125 het Energy Academy Certificaat behalen.
Centre of Expertise Healthy Ageing
Het Centre of Expertise Healthy Ageing (CoE HA) ontwikkelt een leerroute op basis van haar strategie om studenten betekenisvol ervaring op te laten doen met transitievraagstukken op de drie thema's Kansengelijkheid & Participatie, Gezonde Leefstijl & Leefomgeving en Kwetsbaarheid & Passende Zorg.
Drie minoren zijn met nadruk gericht op voorbereiding op deze beroepspraktijk: de minor ‘GO! Werken met jeugd in jouw beroep’, de minor ‘Leefstijlcoaching’ en de minor ‘Healthy Ageing’. We bieden dit onderwijs multidisciplinair aan en werken samen met regionale partners.
Het aantal stages en afstudeeropdrachten op het thema Healthy Ageing neemt toe. Ook zijn er steeds meer studenten die in de leernetwerken en projecten samenwerken aan innovatieve vraagstukken. Hierbij wordt steeds vaker samengewerkt met studenten van het mbo en het wo.
In vrijwel alle bacheloropleidingen van onze hogeschool speelt het thema Healthy Ageing een rol, initieel en in bij- en nascholing. In het onderwijs bieden we drie transitiemasters aan. Deze masters leiden getalenteerde professionals op tot 'change agents' voor de toekomstige maatschappij. Change agents spelen in op de vraag om de gezondheid in de veranderende maatschappij anders te positioneren en te organiseren. Met deze masters brengen we praktijk, onderzoek én bedrijven samen om te werken aan een betere gezondheid. We kiezen nadrukkelijk voor een interprofessionele aanpak.
Nieuw is de ontwikkeling van een op transitievraagstukken gericht professional doctorate traject, dat naar verwachting start in januari 2023. Hierbij werkt de hogeschool samen met negen andere hogescholen op het domein Gezondheid, Welzijn en Zorg.
Bacheloropleidingen
- ALO
- ALO-Pabo
- BA (AOLB) Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs
- Elektrotechniek
- Fysiotherapie
- HBO-ICT
- HBO-V/anesthesie
- HBO-verpleegkunde
- Human Technology/IPO
- Leerkracht bredere professional in primair onderwijs, zorgtaken en jeugdhulpverlening
- Lerarenopleiding Basisonderwijs
- Logopedie
- Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek
- Management in de Zorg
- Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken
- Mondzorgkunde
- Social Work
- Sportkunde
- Toegepaste Psychologie
- Voeding en diëtetiek
Masteropleidingen
- Healthy Ageing Professional voltijd en deeltijd
- Social Work
- Talentontwikkeling en diversiteit
Betrokken schools
In onderstaande schools wordt Healthy Ageing-onderwijs aangeboden.
- Academie voor Gezondheidsstudies
- Academie voor Sociale Studies
- Academie voor Verpleegkunde
- Instituut voor Sportstudies
- Pedagogische Academie
- Instituut voor Life Science en Technology
- Instituut voor Engineering
Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen
Het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen draagt als Engaged University sterk bij aan de responsiviteit van de economie. We bouwen mee aan een bestendig, regionaal innovatie-ecosysteem met impact in Noord-Nederland.
Start-up City
Start-up City op de Zernike Campus fungeert als motor voor starters, start-ups, scale-ups, hogeschoolbreed ondernemerschapsonderwijs en ondernemerschap in de regio. Wekelijks ontmoeten 250 tot 300 studenten elkaar bij Start-up City, vanuit verschillende programma’s en het onderwijs. Ook BusinessMatch Groningen is gevestigd bij Start-up City. Dit is een onafhankelijke stichting die studenten van onze hogeschool motiveert en ondersteunt om te gaan ondernemen.
Bootcamp ondernemerschap
In 2021 hebben 77 studenten van onze hogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen zich aangemeld voor de (online) bootcamp Ondernemerschap. Tijdens de bootcamp zijn de studentondernemers uitgedaagd hun ondernemerskwaliteiten te ontwikkelen aan de hand van verschillende coachingsessies, workshops, masterclasses en andere activiteiten op het gebied van ondernemerschap. Dit gebeurde in samenwerking met een groot aantal partners in de stad en daarbuiten, zoals Rabobank, Ernst & Young, Innofest, Founded in Groningen, Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN), EXCAP en Carduso Capital.
Grand Final: Rabo Ondernemersprijs
Afgelopen jaar hebben 24 studenten van onze hogeschool en de Rijksuniversiteit zich aangemeld voor de Rabo Ondernemersprijs, ter waarde van 10.000 euro. De hoofdprijs was voor Hanzestudent Technische Bedrijfskunde Dennie Jager, met zijn eigen bedrijf ExoDevo. Marlena Conen, student International Communication werd met haar bedrijf Klapstoel Academy tweede en kreeg een geldbedrag ter waarde van 4.000 euro.
Kwaliteitslabel Ondernemen
Onze hogeschool heeft in 2015 samen met VNO-NCW MKB Noord het kwaliteitslabel Ondernemen opgezet. Dit label mogen opleidingen voeren als de kwaliteit van het onderwijs aan ondernemers en de ondersteuning van ondernemers aan bepaalde eisen voldoet. Een opleiding krijgt het label na een positieve beoordeling door een commissie met daarin ondernemers, docenten en onderwijskundigen.
In totaal zijn er nu elf opleidingen met het kwaliteitslabel ‘Ondernemende Professionals’. Daarnaast zitten de opleidingen Life Science & Technology, Communicatie en het Alfa-college in het (eind)proces om dit kwaliteitslabel te ontvangen.
De opleidingen Bedrijskunde/MER en Small Business& Retail Management hebben het kwalieitslabel ‘Professionele Ondernemers’ ontvangen. De opleiding sportkunde zit in het eindproces hiervan.
Afstuderen Eigen Bedrijf
Voor studenten die een eigen bedrijf hebben, is het interessant om af te studeren binnen of op hun eigen bedrijf. Het uitgangspunt is het onderzoeksplan dat de student indient en dat beoordeeld wordt door de eigen opleiding. Het Centre of Expertise Ondernemen begeleidt de student bij de ‘zakelijke’ kant van het ondernemen en de combinatie van ondernemen en afstuderen. Voor deze studenten biedt het Centre of Expertise Ondernemen onder andere intervisiebijeenkomsten met andere ondernemende studenten en individuele coaching. Het afgelopen jaar hebben 16 studenten deelgenomen aan dit programma.
Minoren
Op onze hogeschool zijn tien minoren op het gebied van ondernemerschap. Studenten kunnen een minor in hun vrije studieruimte volgen om een ondernemende houding te ontwikkelen, of om zich voor te bereiden op een zelfstandige onderneming of het starten van een eigen bedrijf. Het Centre of Expertise Ondernemen faciliteert de minoren gericht op de professionele ondernemers en ondernemingen.
Masteropleidingen
De Engelstalige MSc in Business Studies is een eenjarige master in het domein van business studies. De master is ontwikkeld voor ambitieuze studenten die een bijdrage willen leveren aan oplossingen en innovaties voor complexe problemen waar organisatie mee te maken hebben. Bij deze master zijn ook lectoren van het Centre of Expertise Ondernemen ook actief betrokken.
Volgsysteem Monitor050
Jaarlijks onderzoekt het Centre of Expertise Ondernemen de interesse voor ondernemerschap bij de studenten en hun voorbereidingen voor de start van een eigen bedrijf. Hiervoor wordt het volgsysteem Monitor050 gebruikt. Uit het jaarlijkse onderzoek blijkt dat 28 procent van alle studenten serieus geïnteresseerd is in het thema ondernemerschap. In het volgsysteem Monitor050 zijn inmiddels 2551 studenten opgenomen.
Overig
- In 2021 zijn, in heel Nederland, 636 studenten van onze hogeschool gestart met een nieuwe onderneming. Hiervan zijn 541 studenten gestart in Groningen, Friesland of Drenthe. Deze bedrijven scheppen samen honderden nieuwe arbeidsplaatsen. Van de 636 studenten zijn 76 gerelateerd aan Healthy Ageing, waarvan 69 in Groningen, Drenthe en Friesland.
- In 2021 zijn 375 alumni die in de afgelopen vijf jaar zijn afgestudeerd, gestart met een eigen bedrijf. Van deze 375 alumni zijn er 84 gerelateerd aan Healthy Ageing en één in energie.
- Afgelopen jaar hebben twee bedrijven, Envitron en de SEO Studio, gebruikgemaakt van de mogelijkheid om een bedrijfsruimte te huren bij Start-up City.
- In 2021 hebben drie studentondernemers gebruikgemaakt van de Hanzehogeschool Topondernemersregeling. Dankzij deze regeling kunnen talentvolle studentondernemers hun studie combineren met ondernemen.
- In 2021 zijn 15 deelnemers gestart met het trainingsprogramma ‘Leren(d) Ondernemen’. Het trainingsprogramma is geïnitieerd vanuit het project O2LAB, met als doel het opzetten van een ecosysteem van onderwijsinstellingen (Hanzehogeschool, Noorderpoort, Alfa-college), hubs (Digital Society Hub, Health Hub Roden, Tech Hub Assen), EnTranCe en VNO-NCW MKB Noord. De deelnemers leren omgaan met werkvormen zoals Design Thinking en Effectuation, krijgen persoonlijke begeleiding en gaan vanuit eigen ervaringen aan de slag met ondernemend werken en ondernemend gedrag stimuleren.
- Er is een community van 35 ondernemerschapsdocenten die elkaar eens in de zes weken (online) ontmoeten tijdens een FIKA, een Zweedse koffiepauze. Door de coronamaatregelen was de opkomst voor deze ontmoetingen vaak laag of is de bijeenkomst afgelast.
Kenniscentrum Biobased Economy
Binnen het Kenniscentrum Biobased Economy (KCBBE) bestaat een professionele leer-werkomgeving waarin studenten, (docent-)onderzoekers en lectoren samen met werkveldpartners werken aan maatschappelijke en praktijkgerichte vraagstukken.
Het KCBBE biedt studenten uit onder andere het technische domein de gelegenheid om samen te werken met het werkveld en andere betrokkenen door interessante, actuele en multidisciplinaire onderzoeksopdrachten uit te voeren. Studenten krijgen de kans om binnen deze leer-werkomgeving onder persoonlijke begeleiding verder te werken aan hun professionele ontwikkeling. Docenten krijgen mogelijkheden om zich te ontwikkelen als docent-onderzoeker of kunnen een promotietraject aangaan in het kenniscentrum.
Het KCBBE heeft een uitgebreid projectenportfolio dat wordt opgebouwd in sterke samenhang met de opleidingen die bij het kenniscentrum betrokken zijn, om aansluiting daarbij te garanderen. Onderdelen van deze projecten worden uitgevoerd door docent-onderzoekers en door studenten onder begeleiding van een docent-onderzoeker. Het aantal studenten dat betrokken is bij KCBBE-onderzoek is groter dan verwacht en groeiende: meer dan 100 studenten doen momenteel jaarlijks onderzoek in het kader van hun minor, stage en afstuderen. Via gastcolleges, lezingen, presentaties en andere activiteiten wordt een nog grotere groep bereikt.
Bacheloropleidingen
- Bio-informatica
- Biologisch en Medisch Laboratoriumonderzoek
- Chemie
- Chemische Technologie
- Elektrotechniek - major Sensor Technology
- HBO-Rechten
- International Business
- Voeding en Diëtetiek
Masteropleidingen
- Data Science for Life Sciences
- Master of Business Administration - Purpose Economy
- Smart Systems Engineering
Minor
Betrokken schools
Bij het kenniscentrum zijn veel verschillende schools betrokken. Zo zijn er nauwe banden met het Instituut voor Life Science & Technology, het Instituut voor Rechtenstudies, het Instituut voor Engineering en International Business School. Andere betrokken schools zijn: de Academie voor Gezondheidsstudies, Academie voor Architectuur & Built Environment en Academie Minerva.
Kenniscentrum NoorderRuimte
We willen onze studenten tot professionals maken door hen te leren integraal te denken en te werken. Dit sluit aan bij de praktijk, wat hun kans op een baan vergroot. Integraliteit is daarbij een sleutelwoord, net als verandering en vernieuwing. Dat doen we met een mix van nieuwsgierigheid, passie en enthousiasme.
Bacheloropleidingen
NoorderRuimte is betrokken bij de volgende bacheloropleidingen:
- Built Environment
- Facility Management
- Industrieel Product Ontwerpen
- Vastgoed & Makelaardij
Masteropleidingen
- Architectuur
- Energy for Society
Betrokken schools
Formeel zijn drie schools bij NoorderRuimte betrokken:
- Instituut voor Bedrijfskunde
- Instituut voor Engineering
- Instituut voor Future Environments
Daarnaast zijn onderzoekers en studenten van heel veel andere schools betrokken bij ons onderzoek, aangezien de gebouwde omgeving raakvlakken heeft met veel domeinen.
NoorderRuimte is honours geaccrediteerd.
Kenniscentrum Kunst & Samenleving
Het Kenniscentrum Kunst & Samenleving draagt bij aan het onderwijs door nieuwe ontwikkelingen in te brengen binnen bestaande en nieuwe praktijken voor kunstenaars en musici. Dit kan via kennis en vaardigheden die zijn voortgekomen uit het onderzoek van het kenniscentrum, maar ook doordat studenten kunnen deelnemen aan onderzoeksprojecten van het kenniscentrum.
Er is een natuurlijke verbinding met de Academie Minerva en het Prins Claus Conservatorium. Docentonderzoekers begeleiden de studenten bij hun afstudeerprojecten, maar onderzoekers participeren ook in de onderzoekslijnen van de schools via onderzoekscolleges en de inbreng van onderzoeksprojecten. Binnen Academie Minerva werkten in 2021 zo’n 70 studenten aan projecten van het lectoraat Image in Context en het lectoraat Art & Sustainability via offcourses (keuzevakken) gekoppeld aan de onderzoekslijnen van de lectoraten.
Bacheloropleidingen
- Autonome Beeldende Kunst
- Bedrijfskunde
- Chemie
- Docent Muziek
- Docent Beeldende Kunst & Vorming
- Building environment
- Industrieel Product Ontwerp
- Lerarenopleiding
- Muziek
- Popular Culture
- Vormgeving
Masteropleidingen
- Data Science for Life Sciences
- FMI Master MADAM
- FMI Master Interrelaional Practice
- Master of Music
- Kunsteducatie
Betrokken schools
Bij het kenniscentrum Kunst & Samenleving zijn de volgende zes schools betrokken: Prins Claus Conservatorium, Academie Minerva, Pedagogische Academie, Instituut voor Engineering, Institute of Future Environments en Instituut voor Life Science & Technology.
Innovatiewerkplaats Klimaatadaptatie
Twee jaar geleden is het Kenniscentrum Kunst & Samenleving samen met Kenniscentrum NoorderRuimte gestart met de IWP Klimaatadaptatie. Deze IWP werkt aan een duurzaam Groningen vanuit twee overkoepelende thema’s: Sustainable Design en Climateproof Building. Verschillende disciplines binnen en buiten de Hanzehogeschool worden hierbij betrokken, zoals kunst, vormgeving, techniek, bouwkunde en architectuur. Het multidisciplinaire karakter is een van de successen van de IWP. De betrokken opleidingen zijn zowel van onze hogeschool als van de Rijksuniversiteit Groningen:
- Vastgoed en Makelaardij
- Industrieel Product Ontwerp
- Civiele Techniek
- Ruimtelijke Ordening
- Ruimtelijke Wetenschappen (RUG)
- MAD Tech/Minerva
- Fine Arts
- Graphic & Interior Design
- Rechten
- Omgevingspsychologie (RUG)
- Kustmanagement (VHL)
- Natural Sciences (Venetië)
- Sociale Dienstverlening
- Sensor
In 2021 namen in totaal 52 studenten deel aan (afstudeer)opdrachten en stages van de IWP. Resultaten van de studenten van de module Klimaatadaptatie waren te zien in het Tschumipaviljoen in Groningen tijdens de klimaatweek van 19 tot 25 januari 2021. De resultaten zijn verwerkt in een kunstinstallatie die werd getoond in november tijdens stadsfestival Let’s Gro in Forum Groningen.
Innovatiewerkplaats Kunsteducatie
Deze innovatiewerkplaats is een samenwerkingsverband van de kunsteducatieve bacheloropleidingen (Academie Minerva, Prins Claus Conservatorium), de Pedagogische Academie, de Onderzoeksgroep Kunsteducatie en de master Kunsteducatie. Dit is een joint degree van onze hogeschool met NHL Stenden met onderwijs en (kunst)educatie-instellingen in het noorden. Het afgelopen jaar hebben meerdere studenten gewerkt aan opdrachten uit de praktijk en hebben er verschillende netwerkbijeenkomsten plaatsgevonden.
Promoveren in de kunsten
Samen met de Rijksuniversiteit Groningen werken we binnen het onderzoeksplatform GRASP (Groningen Research Arts and Society Platform). Met het platform versterken beide instituten elkaar in onderwijs- en onderzoekspraktijken op het gebied van kunst en samenleving. Belangrijk onderdeel daarvan is het artistic PhD-traject, een promotieonderzoek waar het artistieke werk integraal onderdeel van is. Daarnaast zijn we een speciaal pre-P(h)D programma voor junior onderzoekers in de kunsten gestart. Het pilotprogramma is gericht op het ontwikkelen van een onderzoeksattitude in het eigen werk en het omvormen van een onderzoeksidee tot een levensvatbaar onderzoeksplan en -voorstel, hetzij in het kader van een artistiek doctoraat (doctor of philosophy), hetzij in het kader van een PD (professional doctorate). Artistiek onderzoek levert unieke kennis en methodieken in het werkgebied van kunst en samenleving. Deze kennis kan daarnaast van waarde zijn voor onderzoekspraktijken in andere velden.
Betrokken vanuit onze hogeschool zijn Kenniscentrum Kunst en Samenleving, Academie Minerva en het Prins Claus Conservatorium.
Centrum voor Talent en Leren
In het Centrum voor Talent en Leren zijn alleen Hanze Honours College en Hanze Ontwerpfabriek bij onderwijs betrokken.
Hanze Honours College
Ons honoursbeleid focust zich op talentontwikkeling voor ambitieuze studenten die meer willen en meer kunnen. Er zijn drie pijlers:
- honoursonderwijs voor studenten;
- honoursleergang voor docenten;
- praktijkgericht onderzoek.
Het Hanze Honours College regisseert en stimuleert de interne en externe samenwerking op het gebied van honoursonderwijs en talentontwikkeling. Intern stimuleert het Hanze Honours College de samenwerking tussen schools op het gebied van multidisciplinair honoursonderwijs en communityvorming. In september 2021 is er binnen alle schools een start gemaakt met de nieuwe opzet van het honourstalentprogramma (honours 2.0). Dit extracurriculaire programma van 30 studiepunten is opgebouwd uit verschillende honourslabs. Bij het afronden van een lab ontvangen studenten een edubadge.
Honoursleergang voor docenten
Docenten spelen een cruciale rol in het honoursonderwijs. Het Lectoraat Talentontwikkeling in Hoger Onderwijs en Samenleving biedt honoursdocenten de leergang Talentontwikkeling aan.
In juli 2021 hebben tien docenten van het Noorderpoortcollege en één docent van onze hogeschool de leergang succesvol afgerond. Bij het Alfa College was een gecombineerde leergang waarbij zes docenten een certificaat kregen voor studiejaar 2019/20 en twee voor 2020/21. In september 2021 is een geselecteerde groep docenten van onze hogeschool, het Noorderpoortcollege en Alfa College met de leergang gestart.
Hanze Ontwerpfabriek
De Hanze Ontwerpfabriek is betrokken bij het project Ontwikkelrecht: het begeleiden van leerlingen die buiten het onderwijs terecht zijn gekomen, met het doel ze weer aan het onderwijs te laten deelnemen. Het project heeft de aandacht van het ministerie van OCW getrokken.
Een KIEM-aanvraag, ingediend gezamenlijk met het lectoraat Wederkerigheid in Leernetwerken, is in het najaar van 2021 toegekend.De Hanze Ontwerpfabriek is betrokken bij het verder inrichten en vormgeven van IWP Groeningen. Het draait hierbij om een gebied ten zuiden van de stad Groningen waarin allerlei vraagstukken spelen op het terrein van natuur, duurzaamheid en ondernemen. De Hanze Ontwerpfabriek brengt studenten met betrokkenen in het gebied in contact om ze aan de slag te laten gaan met de vraagstukken die hier spelen.
Betrokken opleidingen
Voor het honoursonderwijs is het Centrum voor Talent en Leren betrokken bij alle opleidingen. Het honoursonderwijs is namelijk toegankelijk voor alle studenten van onze hogeschool. Zie het overzicht van alle honoursprogramma’s.
Betrokken schools
Het Centrum voor Talent en Leren is er voor de gehele hogeschool. Alle 16 schools zijn erbij betrokken.
Tevredenheid van studenten
De tevredenheid van onze studenten is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit en aantrekkelijkheid van ons onderwijsaanbod.
Als het gaat om onderwijs is de student in de eerste plaats ‘afnemer’. En dus is het oordeel van studenten over wat we aanbieden, van grote waarde. In de moderne onderwijspraktijk vraagt de docent informeel al regelmatig om commentaar. De feedback van studenten helpt om al tijdens de cursus zo nodig accenten te verleggen of extra informatie te geven.
Schools brengen het hele jaar door in kaart hoe tevreden studenten zijn over ons onderwijs, onderzoek en faciliteiten in het ‘kwaliteitsgesprek’. De aanpak voor dit gesprek verschilt per school (bijvoorbeeld panelgesprekken en blokenquêtes).
Meningen van studenten kunnen verder worden verkregen via medezeggenschapsraden, opleidingscommissies en vragenlijsten zoals de Nationale Studenten Enquête.
Nationale Studenten Enquête
In 2021 is onder onze studenten de vernieuwde vragenlijst van de Nationale Studenten Enquête (NSE) afgenomen. Studenten van onze hogeschool zijn, net als voorgaande jaren, tevreden over hun opleiding. Hoewel het een bijzonder jaar was waarin veel onderwijs op afstand werd gegeven, is bijna driekwart van de studenten tevreden of zeer tevreden over hun opleiding in het algemeen. Meer dan 13.300 studenten vulden de enquête in, dat is een respons van 44 procent.
De studenten van de Hanzehogeschool geven hun opleiding als eindoordeel het cijfer 7,4. Bij de laatste afname van de NSE in 2018 was dat een 7,3. De studenten zijn vooral tevreden over de sfeer op de opleiding, de studiebegeleiding en de betrokkenheid en het contact met de opleiding. Daarnaast waarderen de studenten de docenten, in het bijzonder hun inhoudelijke deskundigheid en hun kennis van de beroepspraktijk.
Elsevier Beste Studies 2021
In oktober 2021 publiceerde Elsevier haar jaarlijkse erelijst Beste Studies. Het oordeel over de opleidingen is gebaseerd op de NSE van 2021. Zeven van onze opleidingen, waarvan één masteropleiding, staan op nummer 1 op de ranglijst van tevredenheid bij studenten. 14 bacheloropleidingen scoren significant boven het landelijke gemiddelde van dezelfde opleiding. Daarnaast hebben de bacheloropleidingen Docent Dans Amsterdam en Docent Dans Groningen een eervolle vermelding gekregen in de ranglijst Beste Docenten van kleine hbo-opleidingen.
De beste opleidingen werden bekroond met een gouden, zilveren of bronzen medaille. Onze hogeschool heeft dit jaar acht medailles gekregen, waarvan drie goud en vijf brons. Een gouden medaille wordt toegekend aan opleidingen waarbij de studenten op ten minste acht van de elf beoordeelde onderdelen buitengewoon tevreden zijn.
Hieronder de acht opleidingen die een medaille behaalden.
Goud
- Bachelor Dans Amsterdam
- Bachelor Docent Dans Amsterdam
- Bachelor Docent Dans Groningen
Brons
- Bachelor Chemische Technologie
- Bachelor Dans Groningen
- Bachelor Elektrotechniek
- Bachelor Management in de Zorg
- Bachelor Toegepaste Psychologie
Keuzegids HBO 2022
In oktober 2021 kwam de Keuzegids HBO 2022 uit, een ‘onafhankelijke vergelijking van bacheloropleidingen’.De Keuzegids HBO beoordeelt de bachelors en de Associate degrees. Voor de beoordeling van de masters heeft de Keuzegids een aparte versie (verschijnt in maart). De Keuzegids baseert de opleidingsoordelen voor 71 procent op de NSE 2021 en voor 29 procent op studiesucces (doorstroom naar het tweede jaar en diploma in vijf jaar).
Bij de bachelorsopleidingen behaalde onze hogeschool de negende plek (van de dertien grote hogescholen). Bij de Associate degrees werden we gedeeld vijfde (van de tien hogescholen). De Ad-ranglijst is nieuw. De Hanzehogeschool is gedaald van 61,5 naar 57,5 punten.
Opleidingen die een score van 75 of hoger behalen, krijgen het predicaat ‘topopleiding’. Tien van onze opleidingen wisten deze score te behalen. Negen van de tien hadden dit predicaat vorig jaar ook al. De bachelor Management in de zorg is nieuw in deze lijst.
- Bachelor Dans – Amsterdam
- Bachelor Dans – Groningen
- Bachelor Docent Dans – Groningen
- Bachelor Docent Dans – Amsterdam
- Bachelor Docent BKV
- Bachelor Mondzorgkunde
- Bachelor Management in de zorg
- Bachelor Fysiotherapie
- Associate Degree Human Resource Management
- Bachelor Muziek
Keuzegids Masters 2022
De Keuzegids Masters 2022 verscheen in april 2021. Deze baseerde zich voor de hbo-masters van bekostigde hogescholen op de gegevens van de NSE-resultaten van 2018. Door het wegvallen van de expertoordelen van de accreditaties waren er dit jaar geen oordelen per opleiding en geen ranglijsten voor opleidingen of instellingen. De arbeidsmarktgegevens zijn in januari geactualiseerd, maar aangezien deze het gemiddelde van de opleidingen in de sector betreffen, zegt dit niets over de specifieke masters van onze hogeschool.
Studiekeuze en een succesvolle start in de opleiding
Talent komt het beste tot ontwikkeling in een passende omgeving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze studenten de opleiding volgen die het beste aansluit op hun kwaliteiten. Op allerlei manieren geven we voorlichting en advies aan huidige en toekomstige studenten, hun ouders en intermediairs. Ook werken we samen met de scholen voor voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) in de regio aan een goede doorstroom naar en aansluiting op onze opleidingen.
Aansluiting mbo-hbo
Voor het bevorderen van een succesvolle overstap van het mbo naar onze bachelors en Ad’s werkt onze hogeschool nauw samen met de noordelijke mbo-instellingen. Vijf mbo-instellingen nemen deel aan het platform mbo-hbo. In frequente overleggen brengen we elkaar op de hoogte van beleids- en onderwijsontwikkelingen.
Daarnaast is er een netwerk van Hanze-studiekeuzeadviseurs en mbo-decanen. In dit netwerk delen we informatie die relevant is voor de begeleiding van studiekiezers en aankomende studenten. In 2021 is het netwerk uitgebreid met een flink aantal nieuwe mbo-collega’s.
Uit een Hanzehogeschoolbrede analyse van activiteiten voor instromende mbo’ers komt naar voren dat studenten en docenten de mbo-doorstroomkeuzedelen waardevol vinden. Deze dragen bij aan een goede studiekeuze en betere voorbereiding op de overstap naar het hbo. Onze hogeschool verzorgt in samenwerking met de omringende roc’s acht doorstroomkeuzedelen voor mbo4-studenten.
Alle mbo-instellingen in het Noorden hebben in 2021 een schooldossier ontvangen. Hierin kunnen zij zien wat de resultaten van hun oud-studenten zijn in hun eerste jaar op onze hogeschool.
Noordelijke samenwerking mbo-hbo
De hogescholen en mbo-instellingen in het Noorden werken al jaren samen om de doorstroom van het mbo naar het hbo te verbeteren. In 2021 is de samenwerking vormgegeven via een contactpersonenoverleg met vertegenwoordigers van alle instellingen. Verder zijn de noordelijke doorstroomgegevens gepresenteerd in een rapportage en via een database. Deze database maakt het voor alle instellingen mogelijk zelf doorstroomanalyses te maken.
Het noordelijke netwerk heeft in 2021 opnieuw afspraken gemaakt over de voorwaardelijke toelating van mbo4-studenten die vanwege de coronapandemie hun mbo4-diploma niet voor 1 september hebben behaald. Deze studenten hebben extra begeleiding gekregen in hun eerste maanden.
Aansluiting vo-hbo en noordelijke samenwerking
Voor het bevorderen van een succesvolle overstap van vo-leerlingen naar onze opleidingen werkt onze hogeschool samen met de vo-scholen in de noordelijke regio. 22 vo-scholen nemen deel aan het platform Aansluiting vo-hbo. In frequente overleggen brengen we elkaar op de hoogte van relevante beleids- en onderwijsontwikkelingen.
Daarnaast nemen we deel aan de overleggen van de decanenkringen in de regio. Tijdens deze kringvergaderingen delen we informatie die relevant is voor de begeleiding van studiekiezers en aankomende studenten.
Ook informatie over de resultaten van oud-leerlingen delen we met het voorgezet onderwijs. Zo hebben alle scholen die deelnemen aan het Platform Aansluiting vo-hbo het schooldossier ontvangen. De resultaten in deze schooldossiers zijn niet alleen besproken met de platformleden, maar ook met de bestuurders vo. Tijdens het overleg met de bestuurders vo is afgesproken dat het programma Aansluiting vo-hbo wordt voortgezet.
De jaarlijkse inspiratiebijeenkomst Aansluiting die onderdeel is van het programma Aansluiting vo-hbo en waaraan vertegenwoordigers van het vo-onderwijs in Noord-Nederland kunnen deelnemen, vond dit jaar online plaats. Evelyne Meens, schrijver van het boek ‘Een leven lang kiezen. Het coachen van loopbaan- en levenskeuzes’ was gastspreker.
Onze hogeschool faciliteert de werkgroep havo-hbo. Hier nemen we aan deel samen met NHL Stenden Hogeschool, Hogeschool van Hall Larenstein en meer dan 10 vo-scholen. De werkgroep heeft in 2021 nieuwe materialen ontwikkeld rondom de generieke studievaardigheden. Alle producten zijn te bekijken op www.havohbo.nl. Ook is materiaal ontwikkeld waarmee de studiekiezer zich kan voorbereiden op een studiekeuzeactiviteit en waarmee hij achteraf op zijn deelname aan de activiteit kan reflecteren. Op een aantal scholen is het ontwikkelde materiaal getest. De resultaten waren positief.
Regionaal ambitieplan
In samenwerking met het vo en het mbo werken we vanaf 2018 met middelen uit het Regionaal Ambitieplan (RAP) aan een betere aansluiting op en doorstroom naar het hbo. Om informatie over de RAP-activiteiten te delen met de buitenwereld, hebben we de website www.hanze.nl\rap ingericht.
In 2021 zijn onder andere de meeloopdagen van start gegaan voor docenten van de twintig opleidingen die meedoen aan het ‘Eerste 100 dagen’-project. Docenten lopen een dag mee op het mbo of op een vo-school. Hierdoor zien zij met welke onderwijservaringen studenten binnenkomen in onze opleidingen en kunnen zij hier rekening mee houden. Daarnaast is de prijs voor het beste profielwerkstuk (online) uitgereikt en zijn er vanuit het project Online proefstuderen meer dan 30 modules ontwikkeld. Studiekiezers kunnen flitscolleges volgen, theorie bestuderen en toetsen maken, waardoor zij op een laagdrempelige manier kennis maken met de inhoud van een opleiding.
Hanze Studiekeuzeadvies
Hanze Studiekeuzeadvies adviseert aanstaande en zittende (internationale) studenten en intermediairs over onder meer toelating, studieprogramma’s en studeren in het hbo. De studiekeuzeadviseurs geven ook persoonlijke studiekeuzebegeleiding aan aanstaande en zittende studenten. In 2021 was Hanze Studiekeuzeadvies actief bij zo’n 40 regionale voorlichtingen en workshops in het kader van profiel- of studiekeuze. Vanwege de coronamaatregelen is dit aanzienlijk minder dan in voorgaande jaren.
Met 300 studenten is een persoonlijk adviesgesprek gevoerd. Gezien de omstandigheden vonden de gesprekken veelal telefonisch of via een digitaal overleg plaats. Uit de evaluatie blijkt dat deze gesprekken zeer goed worden beoordeeld. Naast de individuele adviesgesprekken hielp Hanze Studiekeuzeadvies via 1.700 e-mails, 1.000 telefoontjes, 110 WhatsApp conversaties, 100 bachelor- en masterspreekuren en 120 HanzePro-spreekuren studenten en studiekiezers in hun studiekeuzeproces.
Studentenvoorlichtingsteam
Het studentenvoorlichtingsteam is een met zorg samengesteld en intern opgeleid team van studenten, dat zelfstandig voorlichting en workshops geeft op mbo- en vo-scholen. Daarnaast helpt het studentenvoorlichtingsteam bij evenementen, zoals de Open Dagen, de HanzeXperience en de HanzeTours. In 2021 is er vanwege de coronamaatregelen geen fysieke HanzeXperience geweest.
Instroom in technische hbo-opleidingen
Voor het vergroten en verbeteren van de instroom in technische hbo-opleidingen bieden we activiteiten aan voor specifieke doelgroepen.
In 2021 hebben we Girlsday en de Keuzecolleges georganiseerd. Girlsday is dit jaar online aangeboden. 60 meisjes van drie scholen waren hierbij aanwezig. Er zijn vier Keuzecolleges aangeboden, waaraan 81 leerlingen van vijftien scholen hebben deelgenomen. Drie van de vier keuzecolleges konden fysiek op onze hogeschool plaatsvinden, het vierde keuzecollege moest online worden aangeboden. Vanwege de coronamaatregelen kon het Techniekfestival op het allerlaatste moment geen doorgang vinden.
Wisselstroom hbo-wo en wo-hbo
Onze hogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen spannen zich er gezamenlijk voor in dat instromende vwo-leerlingen en overstappende studenten gemakkelijker en sneller op de voor hen juiste plek terecht komen. Dat wil zeggen een plek die het best tegemoet komt aan zijn of haar behoeften en talenten. Dit doen we onder andere door hier in het studiekeuzeproces aandacht aan te besteden en meer doorstroommogelijkheden over en weer te faciliteren.
In 2021 hebben we voor decanen uit het voortgezet onderwijs een middag georganiseerd over de diverse routes die een leerling of student tussen beide instellingen kan bewandelen. Ook zijn de verschillen en overeenkomsten tussen soortgelijke opleidingen bij beide onderwijsinstellingen toegelicht. Wisselstroom stond in 2021 herhaaldelijk op de agenda bij bestuurlijke overleggen tussen beide instellingen. Doel is de voorlichting en de overstapmogelijkheden voor studenten verder uit te bouwen.
Ondersteuning en faciliteiten voor studenten
Onze studenten staan er niet alleen voor. We bieden ze verschillende vormen van ondersteuning aan en een breed aanbod aan faciliteiten om het studeren te vergemakkelijken en eventuele drempels weg te nemen.
Hanze Student Support
Hanze Student Support is er voor studenten die net even wat hulp nodig hebben om hun studie met succes te kunnen vervolgen. Hanze Student Support levert vijf diensten voor studenten: individuele begeleiding, groepsbegeleiding, cursussen life en study skills, hulp bij voorzieningen en regelingen. Daarnaast biedt Hanze Student Support collegiale consultatie aan voor collega's binnen de schools die te maken krijgen met complexe vraagstukken rondom studentenwelzijn.
Communicatie
Om de studenten te informeren over het aanbod van Hanze Student Support, gebruiken we diverse kanalen. Onder andere de website van Hanze Student Support, Hanze.nl, Blackboard, social media, posters, banners, nieuwsbrieven en stoepborden.
Op de site van Hanze Student Support werden in 2021 gemiddeld 7800 items per maand bekeken. De wekelijkse posts op onze socialmediakanalen worden vaak gedeeld, opgeslagen en geliked. Nieuw in 2021 was een kaart die alle studenten van onze hogeschool in oktober thuis hebben ontvangen. We zagen hierna een duidelijke toename in het aantal telefoontjes en de bezoekersaantallen op de site.
Individuele begeleiding
In 2021 zijn er 2.655 decaangesprekken gevoerd met 2178 studenten. Dit is een daling van het aantal afspraken vergeleken met vorig jaar. Dit is te verklaren door het wegvallen van het BSA. Ook kwamen de studenten door thuisonderwijs verder van de opleiding af te staan. De hoeveelheid mailverkeer en de complexiteit van problematiek is daarentegen wel toegenomen gedurende het jaar. Het percentage vervolggesprekken is in 2021 gegroeid van 10 naar 18 procent.
315 studenten zijn in traject geweest bij de studentenpsycholoog. Het gemiddelde aantal gesprekken per student met een psycholoog is 4. Het aantal hulpvragen is toenemend. De hulpvragen waarmee studenten zich melden, betreffen: stress, somberheid, faalangst en motivatieproblemen. We zagen ook specifieke coronagerelateerde hulpvragen, zoals eenzaamheid, motivatie- en concentratieproblemen, door onder andere weinig contact met school- of studiegenoten en minder afleiding in de vorm van uitgaan en met vrienden erop uittrekken. Gedurende een groot deel van het jaar bleef de wachttijd rond de twee weken. Tegen het eind van het jaar, toen corona toch weer een opleving had in de maatschappij met maatregelen als gevolg, ontstond er een toeloop van studenten bij Hanze Student Support, met als gevolg dat de wachttijd opliep tot vier weken.
De meeste studenten hadden een voorkeur voor fysieke afspraken zodra dit kon. Aan het einde van het jaar koos een enkeling voor een online afspraak. De redenen die hierbij werden aangegeven: geen reistijd, combinatie met andere online lessen die dag, quarantaine.
Nieuw in 2021 was het e-consult, een korte, online afspraak met een decaan. Studenten die in bepaalde omstandigheden verkeren, kunnen hierin voorzieningen bespreken waarvoor ze in aanmerking komen. Studenten kunnen deze afspraak zelf inplannen. Circa 150 studenten maakten gebruik van het e-consult.
Cursussen en groepsbegeleiding
Hanze Student Support heeft in 2021 diverse cursussen, begeleide groepen en online zelfhulp modules aangeboden.
De achttien verschillende cursussen, waarvan enkele tevens in het Engels zijn aangeboden, worden vooral gegeven door docenten van onze hogeschool; enkele door externe trainers. Zo’n 400 studenten hebben deelgenomen aan een door Hanze Student Support georganiseerde cursus. Het vaakst gevolgd zijn de cursussen gericht op effectief studeren, omgang met faalangst en mindfulness. De vier verschillende begeleide groepen waren gericht op studievoortgang, studeren en mantelzorg, rouw- en verlies en studeren met een chronisch ziek familielid. Aan de studievoortgangsgroep is hiervan het vaakst deelgenomen.
Van de 30 verschillende online zelfhulpmodules maken gemiddeld 60 studenten per maand gebruik. In 2021 zijn in totaal 1.007 online modules gevolgd door 666 verschillende studenten. Nederlandse studenten kiezen vooral voor de modules ‘Angst en paniek’, ‘Depri’ en ‘Stress’. Bij de Engelstalige modules wordt vooral gekozen voor ‘Anxiety’, ‘Alcohol’ en ‘Relationship problems’. Door meer en andere informatiekanalen te gebruiken weten steeds meer studenten de weg naar het aanbod te vinden.
Studeren zonder belemmeringen
Vanuit Hanze Student Support willen we eraan bijdragen dat ons onderwijs toegankelijk is voor iedereen. In 2021 zijn we gestart met de stafoverstijgende Werkgroep Toegankelijkheid. Hierin pakken we vraagstukken rondom fysieke toegankelijkheid, de toegankelijkheid van het onderwijs, digitale toegankelijkheid, studentbegeleiding en voorzieningen samen met de andere stafdiensten op, wat veel meer slagkracht geeft. We werkten aan het beleidsbesluit om de oude Permanente Advies Commissie om te zetten naar een adviesraad Toegankelijkheid, die ervaringsdeskundigheid direct aan de werkgroep koppelt.
2021 stond in het teken van het ‘in de steigers zetten’ van verbeteringen. Zo is er op het gebied van digitale toegankelijkheid hard gewerkt om in de toekomst te voldoen aan de WCAG-norm. Tegelijk is de toegankelijkheid van de bestaande website al sterk verbeterd. Tevens zijn voorbereidingen getroffen voor het inrichten van een voorziening voor dove studenten.
In het Integraal Handboek Kwaliteit Gebouwen (IHKG) moeten de normen voor fysieke toegankelijkheid worden beschreven. We hebben een toegankelijkheidsscan in de nieuwbouw uitgevoerd, waaruit bleek dat er nog heel wat te winnen valt. Een eerste stap is dat de branddeuren in het vervolg automatisch opengaan, zodat mindervalide personen er zelfstandig doorheen kunnen.
We zijn in gesprek met de gemeente Groningen, het UWV en de Rijksuniversiteit om de overgang van studie naar stage of werk te versoepelen. Ook op andere vlakken vonden we samenwerking: we participeren in landelijke netwerken (fysieke toegankelijkheid, digitale toegankelijkheid, VN-verdrag), we werken samen met collega's van andere onderwijsinstellingen en we hebben een goede samenwerking met het landelijk experticecentrum ECIO. Ten slotte onderhouden we ook een intern netwerk: we hebben de aandachtsfunctionarissen aan elkaar gekoppeld en zorgen voor een actieve onderlinge betrokkenheid. In samenwerking met HR zetten we hiervoor een intervisielijn op.
International Office
Het centrale International Office (IO) van onze hogeschool is de plek waar studenten, medewerkers, partners, bedrijven en bezoekers terecht kunnen met hun vragen over internationalisering.
Het IO biedt een verscheidenheid aan diensten aan vanuit verschillende teams. Team Exchange helpt uitgaande en inkomende exchange studenten met hun aanmeldingen en geeft advies over praktische zaken omtrent studeren in het buitenland. Team Immigratie verzorgt de immigratieprocedure voor inkomende studenten met een niet-EU-nationaliteit, sluit verzekeringen af en geeft advies aan internationale studenten over praktische zaken, zoals belastingen, het vinden van een baan en rechtsbijstand. Team Housing help studenten bij vragen en problemen omtrent huisvesting.
Dit jaar is het International Office uitgebreid met Team Internationale Mobiliteit (TIM) en Team Summer School. TIM beheert subsidie- en beurzenprogramma's en overeenkomsten met partneruniversiteiten. Ook organiseert het team de jaarlijkse international staff week voor Erasmuspartners. Team Summer School biedt een centrale service aan schools voor het organiseren van hun Summer Schools, zoals het regelen van huisvesting, activiteiten en de aanmelding. Het doel is om het International Office in de toekomst verder uit te breiden met aanvullende dienstpakketten.
HanzeMediatheek
Tijdens de pandemie zijn de mediatheken open gebleven. Studenten hebben vooral gebruik gemaakt van de studie- en stiltewerkplekken. Ook voor het lenen van boeken en het inzien van tijdschriften konden ze nog bij ons terecht. Voor alle vier de locaties hebben we digitale rondleidingen gemaakt, zodat studenten ook online met de dienstverlening van de mediatheken kennis kunnen maken.
De online dienstverlening van de mediatheek heeft een flinke boost gekregen. De informatiespecialisten bieden nog steeds digitale spreekuren aan. Studenten, vooral afstudeerders met literatuurvragen voor hun scriptie, maken volop gebruik van deze digitale mogelijkheid. Het onderwijs in informatievaardigheden is omgezet in online workshops en online afspraken. Studenten, docenten en onderzoekers krijgen nu digitaal advies en training bij het zoeken in veelal digitale bronnen en het beoordelen en verwerken van de gevonden informatie. Docenten krijgen meer dan eerst advies over hoe zij hun onderwijs- en leermateriaal open en vooral online kunnen aanbieden. Er waren vooral vragen over het correct online gebruiken van literatuur, afbeeldingen en video. Voor docenten hebben we hierover een specifiek aanbod ontwikkeld.
De aantallen mini-lectures en school- en onderwerpgerelateerde library guides stijgen nog steeds. We doen mee aan een landelijke samenwerking om onderwijsmateriaal op het gebied van informatievaardigheden open en online te delen en te hergebruiken.
Bij onderzoeksondersteuning ligt de focus op literatuuronderzoek, datamanagementplanning, open access publiceren en het aanbieden van stafoverstijgende support. Bij datamanagement(planning) is er meer aandacht voor privacy, security en intellectueel eigendom en worden de FAIR-principes expliciet gehanteerd. Onze onderzoeksresultaten worden hiermee vindbaar, toegankelijk, op alle niveaus uitwisselbaar en herbruikbaar. In het geheel bezien stijgt de vraag naar onderzoeksondersteuning, die nu vooral online en digitaal plaatsvindt.
Sportcentrum Rijksuniversiteit en Hanzehogeschool
Onze hogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen beschikken over een gezamenlijke sportvoorziening voor studenten en personeel. Het overkoepelende orgaan voor deze studentensportvoorziening is de ACLO, die wordt gerund door studenten. De ACLO heeft een belangrijke beleidsbepalende rol binnen de organisatie van activiteiten en voorzieningen binnen het Sportcentrum.
Voor studenten en medewerkers wordt een gevarieerd sportaanbod aangeboden (100 verschillende disciplines) op twee locaties: op de Zernike Campus en bij het Hoofdstation. Wekelijks kunnen de studenten en medewerkers kiezen uit 65 verschillende cursusuren en 150 algemene sporturen. Daarnaast zijn bij de ACLO 51 studentensportverenigingen aangesloten.
Ook in 2021 heeft de coronapandemie een enorme impact gehad op het sportconcept. Binnen de geldende richtlijnen zijn de mogelijkheden zo goed mogelijk benut om een aangepast sportaanbod te kunnen blijven aanbieden aan studenten en medewerkers. Na de zomer heeft het Sportcentrum tot half november haar normale sportprogramma kunnen draaien, inclusief het waardevolle community-aspect rondom het sporten. Ook of juist in dergelijke tijden wordt duidelijk dat sport een belangrijke bijdrage levert aan het fysieke en mentale welzijn van studenten en medewerkers.
Doordat het collegejaar een normale start kende op sportgebied, is het aantal verkochte ACLO-kaarten weer toegenomen. Het aantal kaarthouders onder studenten zal naar verwachting stijgen naar circa 19.000 voor studiejaar 2021/22 (een stijging van ongeveer 1.000). Dit aantal ligt hoger dan voor de start van de coronapandemie.
Ook het aantal sportende medewerkers is na de zomer weer gegroeid. Na een duidelijke daling tijdens het eerste jaar van de coronapandemie, zien we nu weer een voorzichtige stijging. De SPR (gezamenlijke personeelssportvereniging Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit) heeft nu 1.200 leden.
In september bleek de belangstelling voor de georganiseerde sport sterk te zijn toegenomen, waardoor de meeste studentensportverenigingen ook dit jaar weer een forse groei doormaakten. Als gevolg hiervan kampen verenigingen in steeds grotere mate met wachtlijsten.
In 2021 gingen onze hogeschool en de Rijksuniversiteit verder met het voorbereiden van de besluitvorming over de toekomstige huisvesting van de binnensportvoorzieningen op de Zernike Campus. De definitieve besluitvorming en de ondertekening van de samenwerking is in december 2021 afgerond. In 2022 zal het bouwproject worden opgestart.
Studentenparticipatie
Bij onze hogeschool kunnen de studenten zich naast hun studie volop verbreden en verdiepen tot maatschappelijk betrokken professionals. Wij hechten aan een actieve studentengemeenschap met de daarbij horende studieverenigingen. Deze willen we optimaal faciliteren en professionaliseren, zodat zij betrokkenheid kunnen stimuleren bij hun (aspirant)leden en een bijdrage kunnen leveren aan studentenwelzijn.
Bestuurlijk betrekken wij onze studenten in de hogeschool-medezeggenschapsraad, in de deelraden (in de schools) en in de opleidingscommissies. Studenten zijn ook in een aantal fracties actief, zoals de Hanze Studentenbelangen Vereniging (HSV) en de Vereniging Lijst Student Erkend (Lijst STERK). Zij krijgen, net als de besturen van de andere studentenorganisaties, een financiële tegemoetkoming voor hun bestuurlijke inzet (volgens de Faciliteringsregeling Medezeggenschap) en hun bijdrage aan studentbetrokkenheid.
De Stichting Studenten Activiteiten (SSA) behartigt de belangen van alle studentenorganisaties. Zij biedt deze organisaties ondersteuning bij het realiseren van hun doelstellingen: het organiseren van interessante activiteiten, zoals relevante lezingen, workshops en sociale (sport)activiteiten die in de volle breedte bijdragen aan studentenwelzijn.
Voorbereidend jaar
Samen met de Rijksuniversiteit en het Alfa-college organiseren we het Voorbereidend jaar. Dit is een schakeljaar aan het Alfa-college waarin cursisten met een vluchtelingenachtergrond worden voorbereid op een studie aan onze hogeschool of aan de Rijksuniversiteit. In september 2020 zijn 15 deelnemers aan het Voorbereidend jaar begonnen. Een jaar later zijn 9 van deze cursisten doorgestroomd naar onze hogeschool.
In het Voorbereidend jaar hebben we de module Doorschakelen met succes aangeboden. Deze module wil niet alleen bijdragen aan een bewustere studiekeuze, maar ook aan betere studievaardigheden. Daarnaast hebben we in studiejaar 2020/21 ingezet op een intensievere begeleiding van studenten met een vluchtelingenachtergrond. Deze groep studenten kan onder andere gebruikmaken van een (online) spreekuur en van taalhulp.
Profileringsfonds
We kennen drie regelingen voor de financiële ondersteuning van studenten die studievertraging hebben opgelopen. Daarmee geven we invulling aan het wettelijk verplichte Profileringsfonds.
- Profileringsfonds I: Regeling voor studenten die als gevolg van overmacht studievertraging oplopen.
- Profileringsfonds II: Regeling voor studenten die studievertraging oplopen als gevolg van bestuurlijke activiteiten.
- Profileringsfonds III: Regeling voor studenten die een door het NOC/NSF erkende tak van topsport uitoefenen en hierdoor studievertraging oplopen.
In 2021 zijn in totaal 456 aanvragen voor financiële ondersteuning binnengekomen (zie tabel).
| 2021 | Aanvragen | Toekenningen | Bedrag (in duizenden) |
|---|---|---|---|
| Profileringsfonds I | 43 | 37 | € 101 |
| Profileringsfonds II | 379 | 371 | € 395 |
| Profileringsfonds III | 34 | 21 | € 42 |
| Totaal | 456 | 429 | € 538 |
| 2020 | Aanvragen | Toekenningen | Bedrag (in duizenden) |
|---|---|---|---|
| Profileringsfonds I | 50 | 44 | € 134 |
| Profileringsfonds II | 492 | 482 | € 479 |
| Profileringsfonds III | 50 | 42 | € 84 |
| Totaal | 592 | 568 | € 697 |
| 2019 | Aanvragen | Toekenningen | Bedrag (in duizenden) |
|---|---|---|---|
| Profileringsfonds I | 40 | 38 | € 103 |
| Profileringsfonds II | 461 | 448 | € 517 |
| Profileringsfonds III | 54 | 40 | € 102 |
| Totaal | 555 | 526 | € 722 |
In 2021 deden 8 EU/EER-studenten, anders dan Nederlands, en 3 NON-EU/EER-studenten een beroep op een regeling uit het Profileringsfonds.
Noodfonds
Voor studenten in financiële nood is er een Noodfonds. In 2021 ontvingen we hiervoor 1 aanvraag voor een lening. Deze student kwam uit een EU land anders dan Nederland.