Spring naar inhoud

Strategisch beleid

Strategisch beleidsplan

In 2021 heeft de Hanzehogeschool Groningen een nieuw strategisch beleidsplan vastgesteld voor de periode 2021-2026, 'Betrokken en wendbaar'. Dit nieuwe plan bouwt voort op ons vorige strategische plan ‘Vernieuwen in Verbinding’, en sluit aan op de uitkomsten van het programma ‘verbinden en vernieuwen in onderwijs’ en op de kwaliteitsafspraken die in 2019 zijn geformuleerd.

Als hogeschool voelen we ons betrokken bij ontwikkelingen in de regio en wereldwijd. Via onderwijs, praktijkgericht onderzoek en het stimuleren van innovatie geven we een impuls aan de veerkracht van de regio. Omdat de wereld om ons heen in beweging is, willen we als organisatie wendbaar zijn.

Engaged University

We willen van betekenis zijn voor de wereld. Samen met partners met dezelfde idealen, wereldwijd, werken we aan vernieuwing en aan een leefbare toekomst. We bouwen mee aan een krachtige regio door het aanbieden van actueel onderwijs en praktijkgericht onderzoek. Onze studenten, medewerkers en partners hebben dezelfde motivatie: een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. In wisselende leergemeenschappen werken we samen en ontwikkelen we ons een leven lang. Engaged learning noemen we dit. We zijn betrokken en verbonden. We zijn dichtbij, weten wat er speelt en zijn toegankelijk.

Opdrachten vanuit de maatschappij

De komende strategische periode focussen we ons op vier maatschappelijke opdrachten die direct samenhangen met onze drie speerpunten. We richten ons onderwijs en onderzoek zo in dat we maximaal bijdragen aan deze vier opdrachten.

  • Versterking van een leefbaar en duurzaam Noord-Nederland
  • Transitie naar een gezonde en actieve samenleving
  • Energietransitie en circulariteit, duurzaamheid met en voor iedereen
  • Digitale transformatie

De bevolking in Noord-Nederland krimpt en vergrijst, is de voorspelling. Daarom wordt aandacht voor het leefbaar houden van onze regio steeds belangrijker. Net als in de rest van Europa, zien we in Noord-Nederland de tweedeling in de samenleving tussen rijk en arm scherper en zichtbaarder worden. Noord-Nederland is ook een krachtige, ondernemende regio met Groningen als de gezondste stad van Nederland. De regio is voorloper in de energietransitie, heeft een Europese voorbeeldrol op het gebied van ‘active and healthy ageing’ en heeft als agrarische regio veel mogelijkheden voor het ontwikkelen van de circulaire economie.

Vanuit deze vier maatschappelijke opdrachten werken we aan drie strategische ambities:

  1. We bieden voor iedereen die zich wil ontwikkelen passende leerroutes met erkende kwalificaties
  2. We doen praktijkgericht onderzoek met zichtbare impact op onderwijs en samenleving
  3. We zijn een lerende, wendbare en toegankelijke organisatie

Met de keuze voor de drie ambities en vier maatschappelijke opdrachten geven we vorm aan onze verdere transformatie tot een engaged university. Dat vraagt om een werkwijze en uitwerking waarin we samen stapsgewijs ontwikkelen, met betrokkenen uit de samenleving en uit alle hoeken van de hogeschool, en wendbaar en responsief inspelen op nieuwe ontwikkelingen om ons heen. We hebben dit strategisch plan daarom bewust op hoofdlijnen geschreven. De timing, uitwerking en concrete invulling zullen we verder met deze betrokkenen vormgeven in de uitvoeringsagenda van de komende jaren.

Een stevige kwalitatieve basis is het uitgangspunt voor onze ambities. Deze basis houden we op orde en monitoren we aan de hand van bestaande basisindicatoren. Terwijl we concretiseren hoe we de ambities en maatschappelijke opdrachten vorm willen geven, ontwikkelen we in 2022 een systematiek om deze te monitoren. We formuleren aanvullende, strategische kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren waarmee we onze impact inzichtelijk maken en het gesprek over de vervolgstappen faciliteren.

Speerpunten

Als hogeschool zijn we leidend in het toepasbaar maken van kennis en innovatie. Onze speerpunten zijn: Energie, Healthy Ageing en Ondernemerschap. Deze speerpunten zijn van meerwaarde voor de regio en worden nationaal en internationaal herkend. De Centres of Expertise en de kenniscentra vertalen hun specifieke expertise naar onderwijs, praktijkgericht onderzoek en multidisciplinair samenwerken. Dit doen wij met partners en innovatiewerkplaatsen.

Onze speerpunten zijn verbonden aan onze centra waar praktijkgericht onderzoek plaatsvindt:

  • EnTranCe | Centre of Expertise Energy
  • Centre of Expertise Healthy Ageing
  • Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen
  • Kenniscentrum Biobased Economy
  • Kenniscentrum Kunst & Samenleving
  • Kenniscentrum NoorderRuimte
  • Centrum voor Talent en Leren

Binnen onze hogeschool, dus óók binnen onze Centres of Expertise en kenniscentra, hechten we grote waarde aan projecten met impact. Regionaal of wereldwijd, groots of specifiek. We zijn betrokken en verbonden.

EnTranCe | Centre of Expertise Energy

Het is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen voor de nabije toekomst: de overgang naar een duurzame samenleving, gebaseerd op het gebruik van schone energiebronnen. De maatschappelijke transitie die daarvoor nodig is, is veelzijdig en elke oplossing lijkt een nieuw vraagstuk te creëren: het is een zogenaamd ‘wicked problem’. Er zijn grootschalige nieuwe oplossingen en aanpakken nodig, innovaties die succesvol worden geïntroduceerd in de markt. Dit vraagt om talloze jonge, goed opgeleide professionals, maar ook professionals die gedurende hun loopbaan bijleren. EnTranCe | Centre of Expertise Energy heeft als doel om op basis van praktijkgericht onderzoek deze transitie te versnellen.

De missie van EnTranCe is om als lerende, praktijkgerichte kennisgemeenschap bij te dragen aan een robuuste en veerkrachtige energievoorziening. Door middel van hoogstaand toegepast onderzoek en onderwijs stimuleert EnTranCe duurzame innovaties, in samenwerking met burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties, overheden en andere kennisinstellingen. Met als uitgangspunt ‘people in power’ streeft EnTranCe naar engagement in de energietransitie om een duurzamere samenleving te realiseren.

Als Engaged University omarmt onze hogeschool de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. EnTranCe draagt primair bij aan SDG 7: Betaalbare en Duurzame Energie. 

In 2026 wil EnTranCe dé ontmoetings- en inspiratieplek zijn voor studenten, professionals en organisaties in Noord-Nederland als het gaat om energietransitie. Studenten, docent-onderzoekers, bedrijven, burgers en overheden willen graag bij EnTranCe betrokken zijn om inspiratie op te doen, te experimenteren en te leren. We werken netwerkgestuurd, ondernemend, verbonden met de regio, aangesloten op internationale ontwikkelingen en lerend met onze omgeving. Ons praktijkgericht onderzoek is thematisch ingericht en interdisciplinair op basis van specialisaties. De kern van onze impact is samen oplossingen ontwikkelen die repliceerbaar, realiseerbaar, herbruikbaar, opschaalbaar en integratief zijn.

Strategische partners

Onze strategische partners zijn de Universiteit van het Noorden, Gasunie, New Energy Coalition, GasTerra en TNO. Verder werken wij samen met de gemeente Groningen, provincie Groningen, Ameland, Hive.Mobility, LEVE en met honderden partners in het Noorden van het land, nationaal en internationaal.

Centre of Expertise Healthy Ageing

Het Centre of Expertise Healthy Ageing (CoE HA) richt zich op een actieve en gezonde samenleving in een duurzame infrastructuur in de regio Noord-Nederland. Onze hogeschool wil de transitie van zorg naar gezondheid versnellen, want dit is urgenter dan ooit.

Het CoE HA werkt vanuit de thema’s Kansengelijkheid & Participatie, Gezonde Leefstijl & Leefomgeving en Kwetsbaarheid & Passende Zorg. We ontwikkelen het portfolio aan onderzoek, onderwijs en leernetwerken in nauwe samenwerking met ons netwerk van kennisinstellingen, overheden, burgers en bedrijfsleven. Ons belang is het toekomstbestendig ontwikkelen van (aankomende) professionals. Hierbij ligt de focus op de veranderde eisen die aan professionals worden gesteld: interdisciplinair, lerend vermogen en digitale vaardigheid. Daarnaast werken we aan het realiseren van duurzame, regionale leernetwerken met kennisinstellingen, zorg- en publieke instellingen, bedrijven, overheden en inwoners. Onze kracht is het werken vanuit de complexe praktijk en in een multidisciplinaire setting.

Onze hogeschool draagt in de transitie naar een gezonde en actieve samenleving ook bij aan andere grote maatschappelijke veranderingen op het gebied van bijvoorbeeld digitalisering en energie. Hier spelen vergelijkbare vraagstukken. Vandaar dat wij ook praktijkgericht onderzoek doen naar de manier waarop deze transities kunnen worden versneld. Via onderzoek naar zogenaamde transitieversnellers wil onze hogeschool de impact van het praktijkgerichte onderzoek vergroten. Deze transitieversnellers zijn Learning communities; CitizenScience en Technologie en Digitalisering. 

Strategische partners

De (belangrijkste) strategische samenwerkingspartners van het Centre of Expertise Healthy Ageing zijn vertegenwoordigd in de Advisory Board. Deze is gevormd om samen met bestuurders van deze samenwerkingspartners strategisch te werken aan het vertalen van ontwikkelingen in de praktijk naar onderwijs en onderzoek. De Advisory Board heeft een strategische adviesfunctie voor de ontwikkeling van het Centre of Expertise Healthy Ageing. Tevens worden de leden gevraagd om te reflecteren over ons onderzoek en de uitkomsten daarvan. Partners hierin zijn: Cosis, SKSG, VNN, ZINN, UMCG, Martiniziekenhuis, Menzis (allen tevens convenantpartner), Gemeente Groningen, Accare, Lode B.V., GGD Groningen, Revalidatie Friesland, Tinten Welzijnsgroep, V&VN, WIJ Groningen, WenderStamm, Huis voor de Sport Groningen, Groninger Dorpen, Lentis en Wilhelmina Ziekenhuis Assen.

Daarnaast is er een partnerschap tussen de Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en de Hanzehogeschool gericht op meer gezonde jaren in Noord-Nederland: Aletta Jacobs School of Public Health. De samenwerking met Aletta Jacobs School of Public Health is in 2021 geïntensiveerd. Op het gebied van communicatie, profilering en het verwerven van vernieuwende projecten hebben we elkaar versterkt.

Ook maken we deel uit van het Preventie Overleg Groningen (POG). In het POG werken we nauw samen met bewonersinitiatieven, lokale overheden, zorg- en kennisinstellingen, maatschappelijke partners, zorgverzekeraar, provincie en Aletta Jacobs School of Public Health. Het doel is om meer gezonde jaren te realiseren met en voor inwoners van de noordelijke regio. Het POG doet dit met een agenda waarbij bestaande initiatieven en infrastructuren versterkt en gecombineerd worden.

Onze hogeschool draagt actief bij aan het versterken van de randvoorwaarden en programmering voor onderzoek en onderwijs door een voortrekkersrol te spelen bij de implementatie van missiegedreven kennis- en innovatiebeleid in het domein gezondheid en zorg. Lees verder.

Gezonde Hanzehogeschool

In september 2021 is de multidisciplinaire Werkgroep Gezonde Hanzehogeschool gestart. Aan de hand van een activiteitenplan zijn verschillende acties uitgezet op drie terreinen:

  • het delen en beter vindbaar maken van relevante informatie en voorzieningen in de leergemeenschappen van onze hogeschool;
  • het vertalen of uitrollen van relevante onderzoeksuitkomsten/interventies gericht op preventie (onder meer het gebruik van het Student in Balans-spel door studenten Honours college, SSA en Kenniscentrum NoorderRuimte);
  • het uitnodigen tot gezond gedrag herkenbaar opnemen in beleid, educatie, signalering en leerwerkomgeving (bijvoorbeeld gebruik cosy corners/huiskamers).

Centrale thema is het welbevinden van studenten en medewerkers.

Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen

Het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen wil dé kennispartner zijn voor het midden- en kleinbedrijf en zorgen voor meer en betere ondernemers in de regio en daarbuiten. Dit doen we door middel van praktijkgericht onderzoek, ondernemerschap in het onderwijs en door het ondersteunen van studentondernemers.

Strategische partners

Onze strategische partners zijn onder andere Rijksuniversiteit Groningen, NHL Stenden, Rabobank Stad en Midden-Groningen, Ernst & Young, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en ruim 1.000 midden- en kleinbedrijven.

Erkenning

Onze aanpak heeft onze hogeschool inmiddels een landelijke en internationale toppositie opgeleverd op het vlak van ondernemerschapsontwikkeling. Op de onderdelen ‘Graduate companies’ (bedrijven opgericht door alumni) en ‘Regional joint publications’ heeft de Hanzehogeschool bij U-Multirank een plek in de wereldwijde top 25 behaald. In de subcatorie ‘Graduate companies’ staat de Hanzehogeschool op de 25e plaats wereldwijd (vorig jaar: dertiende) en op de tweede plek in Nederland.

Aan U-Multirank namen deze editie 1.948 instellingen deel uit 97 landen. Sinds 2014 brengt U-Multirank jaarlijks ranglijsten uit met steun van de Europese Unie. Elk jaar stijgt het aantal deelnemende universiteiten. Dat betekent dat U-Multirank steeds serieuzer wordt genomen maar ook dat de competitie toeneemt. Een hoge score wordt daarmee ook betekenisvoller.

Kenniscentrum Biobased Economy

Het Kenniscentrum Biobased Economy (KCBBE) zet zich in voor een toekomstbestendig, gezond en duurzaam Noord-Nederland. Binnen het kenniscentrum werken studenten, onderzoekers, docenten en bedrijven samen aan de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. De belangrijkste thema’s daarbij zijn positive health, eiwittransitie, groene chemie, energietransitie en digitale transitie. Het kenniscentrum heeft als doel om groene grondstoffen (in plaats van fossiele grondstoffen) tot waarde te brengen in duurzame agrofoodketens en de chemische industrie. Het kenniscentrum ontwikkelt en gebruikt daarvoor verschillende sleuteltechnologieën en helpt het bedrijfsleven verder in innovatie en productontwikkeling.

Strategische partners

Onze belangrijkste strategische partners zijn Landelijk Biobased Kennisnetwerk, Lectorenplatform Applied Science/DAS, Lectorenplatform Gezondheid en Voedsel 20202022, Lectorenplatform Circulaire Economie, Lectorenplatform Biobased Economy, BERNN, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier en Kartonfabrieken, UMCG, Avebe, Chemport Europe, Innovatiehub OostGroningen, Innovation Cluster Drachten, Life Cooperative, Bio Cooperative, Smart Industry Hub, Protein Competence Centre (PCC) en Carbohydrate Competence Center (CCC). 

KCBBE is medeoprichter (2016) en partner in BERNN, Bio Economie Regio Noord-Nederland, een samenwerkingsverband tussen de vier noordelijke hogescholen en de Rijksuniversiteit Groningen. BERNN streeft ernaar dat Noord-Nederland haar positie binnen de biobased economy behoudt en verder uitbreidt. Centraal daarin staat het vermogen van de regio om kennis om te zetten in industriële toepassingen van biomassa (bijvoorbeeld uit landbouwzijstromen).

Erkenning

Op 30 november 2021 werd Egbert Dommerholt tijdens het event THRIVE: De-growth Economics geïntroduceerd als de ‘eerste degrowth-lector van Nederland’.

Kenniscentrum Kunst & Samenleving

Het Kenniscentrum Kunst & Samenleving onderzoekt en ontwikkelt nieuwe artistieke praktijken in verbinding met uiteenlopende sectoren in de samenleving. Het doet praktijkgericht onderzoek naar hoe kunstenaars, ontwerpers, musici en docenten kunnen bijdragen aan een menswaardiger en meer duurzame wereld door intensief samen te werken met andere sectoren. Dit doen we in samenwerking met docenten, studenten en maatschappelijke organisaties.

Het Kenniscentrum Kunst & Samenleving levert een bijdrage aan onze speerpunten. Op het gebied van Healthy Ageing richten we ons op de societal challenge van vergrijzing en de rol die de kunsten kunnen hebben bij gezond ouder worden. We brengen de professionele kunstpraktijk binnen in de leefwereld van kwetsbare ouderen, specifiek mensen met dementie en hun naasten. Daarnaast richten we ons op gezond opgroeien. We werken zowel aan het verstevigen van de positie van kunsteducatie binnen het Nederlandse educatiesysteem, als aan de ontwikkeling van lerende omgevingen waarin kunst de katalysator is.

Strategische partners

Onze strategische partners zijn: UMCG Groningen, Kunst & Cultuur Drenthe, Compenta, Dignis, gemeente Groningen, Humanitas Groningen en ZINN.

Erkenning

Rineke Smilde ontving op 7 oktober 2021 de Hanzepenning voor haar uitzonderlijke verdiensten als lector van de Hanzehogeschool. Zij kreeg de Hanzepenning uit handen van Dick Pouwels tijdens haar afscheid als lector Lifelong Learning in Music bij het Kenniscentrum Kunst & Samenleving en het Prins Claus Conservatorium. Het is de dertiende keer dat de Hanzepenning werd uitgereikt. Het onderzoek van Rineke Smilde heeft indrukwekkende en internationaal bewonderde output opgeleverd. Het onderzoek heeft een grote impact op de kennisontwikkeling, op de curricula van met name conservatoria (met uiteraard het Prins Claus Conservatorium voorop), op de professionele praktijk van musici en op de samenleving.

Kenniscentrum NoorderRuimte

Het Kenniscentrum NoorderRuimte doet praktijkgericht onderzoek naar de gebouwde omgeving in Noord-Nederland. Hierbij richten wij ons op vier thema's: Aardbevingen, Duurzaamheid, Gezondheid & Welzijn en Leefbaarheid. Binnen NoorderRuimte werken lectoren, (docent-)onderzoekers, studenten en professionals uit het werkveld samen aan actuele onderzoeksvraagstukken uit de praktijk.

NoorderRuimte heeft een sterk netwerk op zowel regionaal, nationaal als internationaal niveau. Regionaal zijn we sterk verbonden met bedrijven, organisaties en (semi-)overheden. Op nationaal en internationaal niveau hebben we vooral nauwe contacten met hogescholen en universiteiten, bedrijven en internationaal opererende organisaties. Voor het thema Aardbevingen is BuildinG van belang, voor Duurzaamheid het Global Centrum on Adaptation, voor het thema Gezondheid & Welzijn werken we nauw samen met de Groninger ziekenhuizen en zorginstellingen en voor het thema Leefbaarheid is ons Kennisnetwerk Krimp Noord-Nederland van groot belang.

Alle onderzoeksorganisaties in het hbo worden iedere zes jaar beoordeeld door een externe commissie. NoorderRuimte is de laatste keer als excellent beoordeeld door deze commissie.

Erkenning

Lector Floris Boogaard was genomineerd voor Lector van het Jaar 2021 op het gebied van klimaatadaptatie.

Centrum voor Talent en Leren

Het Centrum voor Talent en Leren wil bevorderen dat studenten optimaal hun talenten ontwikkelen. We zetten ons daarom in voor doceren, leren en talentontwikkeling in de leergemeenschappenen in het (honours) onderwijs. Samen met onze partners werken we aan waardevolle multidisciplinaire verbindingen tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk met de maatschappij. Hiermee staan we in het hart van onze hogeschool als Engaged University.

Het Centrum voor Talent en Leren is een netwerkorganisatie, bestaande uit het Hanze Honours College, de Hanze Ontwerpfabriek en drie lectoraten. We positioneren ons als centrum, omdat we nieuwe kennis en instrumenten ontwikkelen voor én samen met alle kenniscentra, Centres of Expertise, staven en schools.

Het Centrum voor Talent en Leren vindt haar samenwerkingspartners binnen consortia voor onderzoeksprojecten. Onder het Centrum voor Talent en Leren vallen de volgende onderdelen:

Bijzondere prestaties

Jaarlijks eren we een aantal bijzondere medewerkers, studenten en ondernemers door hun naam bij te schrijven op de Walk of Fame. De volgende personen zijn in 2021 aan de Walk of Fame toegevoegd.

Mira Bloemen-Bekx, dean van het Instituut voor Future Environments, ontving in oktober 2020 de Best Dissertation Award voor haar proefschrift. Deze internationale prijs wordt jaarlijks door het Family Firm Institute uitgereikt aan wetenschappers die een buitengewone bijdrage hebben geleverd aan het vakgebied familiebedrijven. Haar proefschrift leverde concrete tools op voor de vroege fases in het opvolgingsproces, tools die ouders en kinderen kunnen helpen een

Ruoxan Huang is een alumnus van de International Business School, afgestudeerd in 2015. Ze werd als Top-Ondernemer geplaatst op de Walk of Fame. Ruoxan is wat je noemt een ‘geboren ondernemer’: van kinds af aan wist ze al dat ze later haar eigen bedrijf wilde starten en dan het liefst haar eigen modemerk. Alle kennis die ze opdeed tijdens haar studie International Business gebruikte ze om haar idee verder vorm te geven. Eén jaar na haar afstuderen had ze al 60 modewinkels geopend in China. Inmiddels zijn dat er 120. Ze probeert nu andere studenten te inspireren en enthousiasmeren voor het ondernemerschap.

Bert Jan Klaren, projectmanager bij stafbureau Informatisering, kreeg in december 2020 de award ‘Projectmanager van het Jaar 2020’ uitgereikt. Hij zorgde voor de vernieuwing van ons ‘integratieplatform’, het platform dat ervoor zorgt dat verschillende onderdelen van onze hogeschool gebruik kunnen maken van dezelfde data. Zijn kracht is volgens de jury dat hij de essentie van een probleem duidelijk kan maken, zonder dat het verstoord wordt door de complexiteit ervan.

Sasha Jurchak, alumnus van de Master International Communication, won in 2020 de Euprera Master Thesis Impact Award. Sasha onderzocht de effectiviteit van het 21st Century Continua Model voor organisatieverandering in geglobaliseerde en gedigitaliseerde omgevingen. Ze slaagde er niet alleen in het model te evalueren; haar belangrijkste bijdrage komt voort uit haar reflecties en innovatief denken over de tekortkomingen van het model. Ook heeft ze toekomstgerichte aanbevelingen ontwikkeld om het model te verbeteren.

Julian Verkerk studeerde in de zomer van 2020 cum laude af aan de opleiding Time Based Design aan de Academie van Minerva. Vorig jaar won hij het Harry Wich Stipendium 2020 van het Prins Bernard Cultuurfonds, een prijs voor aanstormend talent in de theatervormgeving. Als film- en theatermaker én vormgever, werkt Julian op het snijvlak van film en theater. Eerder in 2020 werd hij onderscheiden met de OOG TV Talent Award voor zijn film Het Videopaleis.

Cenk Arpa, alumnus van de Master New Audiences and Innovative Practice, won in 2020 de Hannie Schaftprijs voor zijn onderzoek naar empowerment bij jongvolwassenen met verschillende etnische achtergronden. Cenk onderzocht theorieën over empowerment en sociale interventies voor jongeren die tot etnische minderheden behoren.

Extra plakkaat 'veerkracht'

Afgelopen jaar hebben we tevens het extra plakkaat 'veerkracht' toegevoegd om zo waardering uit te spreken voor de flexibiliteit en enorme inzet van medewerkers en studenten in coronatijd.

In de bijlagen is een compleet overzicht opgenomen van de prijzen en beurzen die onze studenten en medewerkers in 2021 hebben gewonnen.

Samenwerking

Onze hogeschool is van oudsher sterk geworteld in Noord-Nederland. Wij willen een actieve en substantiële bijdrage leveren aan de economische, sociale en culturele veerkracht van de regio en Nederland als geheel.

We onderschrijven de Noordelijke Innovatieagenda. We spelen gericht in op de behoefte aan goedgeschoolde mensen in alle sectoren van de Noord-Nederlandse economie. Daartoe gaan we in en buiten de regio duurzame relaties aan met het bedrijfsleven, overheden, de beroepspraktijk en collega-kennisinstellingen. Deze relaties krijgen vorm in talloze formele en informele samenwerkingsverbanden, via stages en afstudeeronderzoeken en in innovatiewerkplaatsen. In deze leergemeenschappen versterken onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk elkaar. Studenten, docent-onderzoekers en partners uit de regio werken vanuit gedeelde waarden samen aan vraagstukken die in Noord-Nederland, nationaal of internationaal spelen. Onze speerpunten hierbij zijn Healthy Ageing, Energie en Ondernemerschap. In innovatiewerkplaatsen en Centres of Expertise werken bedrijven, instellingen, overheden, docent-onderzoekers en studenten in een publiek-private samenwerking aan innovatieve oplossingen voor praktijkgerichte vraagstukken.

Strategisch niveau

Bestuurlijke convenanten

Met verschillende grote organisaties in Noord-Nederland zijn we de afgelopen jaren een samenwerkingsverband aangegaan, vaak in de vorm van een bestuurlijk convenant. Hierin staat duurzame samenwerking op het gebied van onderwijs, onderzoek en organisatieontwikkeling centraal. De verbonden organisaties hebben de overtuiging elkaar te vinden en te versterken op hun strategische doelstellingen. De samenwerking heeft ook tot doel impact te creëren op maatschappelijke thema’s die spelen in de noordelijke regio waarin we wonen en werken.

Een voorbeeld van de samenwerking is professionalisering. Onze hogeschool verzorgt onderwijs voor de medewerkers van een organisatie, terwijl onze studenten en docenten praktijkervaring op kunnen doen. Andersom kunnen deze organisaties gastdocenten en lectoren aan ons leveren. Een ander voorbeeld is interprofessioneel werken en leren in de praktijk (learning communities).

In nauwe samenwerking met deze partners ontwikkelen we de curricula van onze opleidingen. Daarnaast onderzoeken we gezamenlijk maatschappelijke vraagstukken en werken we aan innovatievragen, variërend van product- tot dienstenontwikkelingen. Hiervoor stellen we onze innovatiewerkplaatsen en de living labs bij de Centres of Expertise ter beschikking. Het strategisch thema Ondernemerschap wordt actief ondersteund via diverse financierings- en stimuleringsmaatregelen en activiteiten.

Begin 2021 hadden we al bestuurlijke convenanten gesloten met Samenwerking Noord, Martini Ziekenhuis, DUO, Menzis, Avebe, ZINN, Verslavingszorg Noord-Nederland (VNN), Cosis, Rabobank Stad en Midden Groningen, Rabo Learning Centre, Univé Noord Nederland, Energy Valley Topclub, Health I Port, Innovatie Cluster Drachten, EY en SKSG. Gedurende 2021 is daar het convenant met Revalidatie Friesland aan toegevoegd. Het convenant met het Martini Ziekenhuis is in 2021 verlengd en geactualiseerd. Een bestuurlijk convenant met VNO-NCW is in ontwikkeling.

Het Akkoord van Groningen

Onze hogeschool vormt samen met de gemeente Groningen, de provincie Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG, het Martini Ziekenhuis en de roc’s het strategisch samenwerkingsverband Het Akkoord van Groningen. Hierin werken we vanuit een gemeenschappelijke visie en agenda aan het versterken en profileren van metropoolregio Groningen. We doen dit vanuit de overtuiging dat deze samenwerking positief is voor de continuïteit en concurrentiekracht van de eigen partnerorganisaties, voor de groei van het innovatieve bedrijfsleven en voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in de stad en regio.

In 2021 is de strategische agenda geactualiseerd, met als titel Groningen, Metropoolregio 2022-2026. Bij het Akkoord van Groningen hoort de campagne Hallo Horizon. De Akkoordpartners hebben ook de City Deal Kennis Maken ondertekend, van het landelijke programma City Deals. De Akkoordpartners bereiden gezamenlijk de inhoudelijke bijdragen voor het grote investeringsprogramma Nationaal Programma Groningen voor.

Universiteit van het Noorden

De noordelijke kennisinstellingen Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Van Hall Larenstein, NHL Stenden Hogeschool en het Universitair Medisch Centrum Groningen vormen samen het kennis- en innovatienetwerk in Noord Nederland. De samenwerking staat voor human capital, onderzoek en innovatie om daarmee de brede welvaart in Noord-Nederland en Noordwest Duitsland te bevorderen. De regionale innovatiestrategie (RIS3) van Noord Nederland is het uitgangspunt voor het netwerk.

MBO-HBO Samenwerking

De MBO en HBO kennisinstellingen in het Noorden (Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden, Van Hall Larenstein, Alfa College, Noorderpoort, Terra, ROC Menso Alting, Friesland College, ROC Friese Poort, Drenthe College en Aeres) zijn gestart met de ontwikkeling van een gezamenlijke agenda voor leven lang ontwikkelen, flexibilisering, innovatie en internationalisering. Met deze agenda wordt een bijdrage geleverd aan de leefbaarheid, economische vitaliteit en brede welvaart in onze regio.

Samenwerkingsverband Noord-Nederland

Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) wordt gevormd door de provincies Groningen, Fryslân en Drenthe en de vier noordelijke gemeenten Leeuwarden, Groningen, Assen en Emmen. Als stakeholder zijn we direct betrokken bij de voorbereiding van een nieuwe Noordelijke Innovatieagenda, via deelname in de klankbordgroep RIS3.

In 2021 is de RIS3 ‘Strategie voor het Noorden’ vastgesteld. Dit vormt de basis voor de programmering via Europese subsidies EFRO / Interreg en de Noordelijke agenda.

Economic Board Noord-Nederland

Het noordelijk bedrijfsleven, de kennisinstellingen en de overheden zetten zich gezamenlijk in om de kansen die de noordelijke economie biedt te benutten. Dit is uitgewerkt in de Noordelijke Innovatie Agenda. De organisatie bestaat uit Stuurgroep Economic Board, Uitvoeringstafel en een secretariaat/secretaris. In 2021 is de opdracht gegeven aan een Denktank om met een nieuwe opdracht te komen en de governance voor de komende jaren te verkennen.

Duurzaamheid

Als engaged university willen we bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG's) vanuit onze speerpunten en onze maatschappelijk betrokkenheid. We doen dit via vernieuwende combinaties vanuit ons onderzoek en onderwijs, met focus op vier voor het Noorden relevante maatschappelijke opdrachten, te weten energie & circulair, gezond & actief, duurzaam & leefbaar en digitaal & verbonden.

Sustainable Development Goals
In 2018 hebben we de Sustainable Development Goals (SDG's) omarmd. Onze hogeschool was een van de eerste hogescholen die het SDG-charter van SDG Nederland ondertekende. Inmiddels hebben alle hogescholen dat gedaan. De scholen zijn verenigd in een netwerk dat bestaat uit de Vereniging Hogescholen en SDG Nederland. Deze coalitie maakt gezamenlijk stappen om het hoger onderwijs te laten bijdragen aan de SDG's.

In 2019 hebben alle organisatieonderdelen van onze hogeschool de SDG’s opgenomen in hun jaarplan en in 2021 zijn de SDG’s ook verankerd in het strategisch beleidsplan.

Onze hogeschool zet zich langs drie sporen in voor duurzaamheid: organisatie, onderzoek en onderwijs. Wij zien het als onze opdracht om een voorbeeldrol te vervullen op het gebied van duurzaamheid. Een belangrijk ijkpunt hierin is de start van de GreenQuest en de start van het Green Team.

GreenQuest
In de afgelopen jaren hebben we invulling gegeven aan de voorbeeldrol die wij ambiëren op het gebied van duurzaamheid. Als eerste onderwijsinstelling in Nederland zijn we gestart met de GreenQuest. Dat is een zoektocht naar groene innovaties om Nederland te helpen verduurzamen.

Voor de periode tot 2025 hebben we vier doelstellingen geformuleerd.

1 - Hanzehogeschool draait de aardgaskraan dicht
Het plan van aanpak Hanze Aardgaslos loopt op schema. Dit betekent dat onze hogeschool in 2025 aardgasloos is. Ook in 2021 konden we bij verschillende van onze gebouwen de gaskraan dicht zetten. Dit geldt zowel voor bestaande bouw (MariekamphuisBorg), nieuwbouw (VanOlstborg, oplevering 2022) als alle keukens in onze gebouwen.

De overheid heeft met een groot aantal sectoren een meerjarenafspraak gemaakt over de verbetering van de energie-efficiëntie. In 2021 hebben we de meerjarenafspraken energie-efficiëntie (MJA3) afgerond met een positief resultaat. Daarnaast hebben we de erkende maatregelenlijsten energiebesparing inzichtelijk gemaakt en is de signaleringsrapportage energieverbruik (EML) afgerond, die we vanaf januari 2022 testen in twee van onze gebouwen. Deze rapportage zorgt ervoor dat er maandelijks kan worden ingegrepen bij sterk afwijkende energieverbruiken in een gebouw.

2 - Hanzehogeschool wordt een zero waste instelling
Onze hogeschool produceert nu ruim 400.000 kilo afval per jaar, waarvan 68 procent bestaat uit restafval. Van het restafval is 70 procent recyclebaar, mits dit gescheiden wordt ingezameld. Hierin kunnen we nog verder verbeteren. Via gescheiden afvalstromen en gedragsbeïnvloeding hebben we in 2021 verdere stappen gemaakt. In 2022 starten we de aanbesteding om onze ambitie van zero waste verder kracht bij te zetten.

3 - Hanzehogeschool creëert rolmodellen
We stimuleren onze medewerkers om zich te ontwikkelen tot duurzaam rolmodel. Dit leidt ertoe dat op steeds meer plaatsen beleid en intrinsiek gemotiveerde collega’s elkaar versterken, met duurzame resultaten tot gevolg. Het idee van het rolmodel is dat zij studenten het goede voorbeeld geven en enthousiasmeren. Inmiddels hebben we 180 duurzame rolmodellen.

4 - Iedere student een duurzame ambassadeur
We moedigen studenten en medewerkers aan om zich te ontplooien: als professional, maar ook als mens die zich verantwoordelijk voelt voor de wereld om zich heen. In het Green Ambassador Programma werken schools, samen met de ondersteunende diensten, Centres of Expertise en kenniscentra aan een hogeschool die studenten inspireert tot het inzetten van hun talenten voor een betere wereld. Als duurzame ambassadeurs zijn studenten van onze hogeschool in staat de doelen in hun (toekomstige) vakgebied toe te passen en uit te dragen in het werkveld.

We zien dit jaar een exponentiele groei van het aantal groene ambassadeurs naar meer dan 1.900. Dit is bijna een verdubbeling van het totaal van de eerste vier jaar. Daarnaast zijn we betrokken bij meerdere SDG-challenges om zo studenten te stimuleren in duurzaam denken. Voorbeelden zijn de kledingchallenge, de Green business challenge en de World Solar Challenge.

Integratie in onderwijs
De Opleiding Vastgoed & Makelaardij (V&M) heeft het landelijk erkende driesterrenkeurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs ontvangen. Dat betekent dat duurzaamheid in al zijn facetten terugkomt in de opleiding, opdrachten, stages en afstudeerprojecten. V&M is de enige vastgoedopleiding in Nederland met dit keurmerk. Het auditpanel stelde vast dat de opleiding een geëxpliceerde visie heeft uitgewerkt met een onderbouwde keuze voor de SDG’s.

Met een impuls vanuit het Green Team is in 2021 de minor Sustainable Development Goals geïntroduceerd. Deze start in februari 2022. Studenten gaan hierin aan de slag met hun ideeën om bij te dragen aan duurzaamheid. Ze doen opdrachten met andere studenten en met professionals vanuit een innovatief onderwijsconcept.

Green HUB en Green Team
In de Green HUB worden rolmodellen en ambassadeurs zichtbaar en aan elkaar verbonden. De Green HUB brengt organisaties in contact met onze medewerkers en biedt stage- en afstudeerplekken voor studenten aan. Elk semester hebben nieuwe studenten zitting in de Green HUB. Zij helpen de hogeschool het netwerk uit te breiden en ondersteunen bij de organisatie van evenementen en de facilitering van het Green Ambassador Programma. De Green HUB weet iedereen wegwijs te maken binnen en buiten onze hogeschool.

Onze hogeschool heeft inmiddels zo’n 1.900 studentambassadeurs. Deze ambassadeurs zijn er niet zomaar. Zij zijn geïnspireerd door de rolmodellen van de onze hogeschool en vice versa. Ze hebben hun kansen gepakt om zich verder te verdiepen in de duurzame wereld.

De Green HUB heeft een groot netwerk binnen en buiten onze hogeschool en werkt hierbij intensief samen met het Green Team. Dit is een team enthousiaste collega’s vanuit alle geledingen van de organisatie, die sinds de GreenQuest (2017) duurzaamheid aanjaagt binnen onze hogeschool. In het Green Team zijn medewerkers van bedrijfsvoering, onderwijs en onderzoek vertegenwoordigd. Vanuit hun intrinsieke motivatie inspireren, adviseren en verbinden zij collega’s, projecten en beleidsontwikkeling. Wat hen bindt, is de relatie met de SDG’s.

Inclusieve hogeschool
Binnen onze hogeschool is er op verschillende plaatsen en vanuit verschillende invalshoeken aandacht voor diversiteit en inclusie. In 2021 hebben we via betekenisvolle dialoogsessies met medewerkers en studenten de urgentie aangaande dit thema onderzocht. Dit heeft geleid tot een implementatieplan gericht op de verdere ontwikkeling naar een inclusieve hogeschool en het vaststellen van een Gender Equity Plan in 2021.

In het verlengde hiervan hebben we samen met andere noordelijke organisaties in 2021 het Charter Diversiteit ondertekend. Dit is een intentieverklaring waarmee wij aangeven dat we ons willen inzetten voor een gevarieerd personeelsbestand en een inclusieve werkcultuur. Met het Charter tekenen we de intentie om ons in te zetten voor één of meerdere dimensies van diversiteit: arbeidsvermogen, etnisch-culturele diversiteit, gender, leeftijd en LHBTI+. Het Charter wordt uitgevoerd door Diversiteit in Bedrijf en is onderdeel van de Sociaal Economische Raad.

Sociaal ondernemerschap
Ons sociaal ondernemerschap komt tot uiting in het creëren van afspraakbanen binnen de eigen organisatie en door het inzetten van sociale inkoop en benutting van Social Return on Investment (SROI) bij aanbestedingen en lopende opdrachten. In 2021 hebben we dit verder geborgd binnen het leveranciersmanagement, Bij elk inkooptraject wordt nu gezocht naar de best passende manier om social return te integreren in de gewenste dienstverlening.

Duurzame ketens
Duurzaamheid is een van de strategische thema’s waaraan in elk inkoopproces aandacht wordt besteed. Bij elk inkoopproces wordt duurzaamheid op maat ingepast in de eisen of aanvullende wensen van een aanbesteding. In de meeste gevallen kan er al veel in de eisen worden vastgelegd. Daarnaast is duurzaamheid steeds vaker een gunningscriterium. Dat is in het afgelopen jaar bijvoorbeeld gebeurd bij de gezamenlijke inkoop van energie (gas en elektra) door zeven hogescholen (onze hogeschool was penvoerder), werkstations, kerstpakketten en plaagdierpreventie.

Als eerste hogeschool in Nederland hebben we ons in 2016 aangesloten bij Electronics Watch (EW). Deze organisatie maakt zich sterk voor arbeidsvoorwaarden en mensenrechten van werknemers in de toeleveringsketen van gecontracteerde leveranciers. In aanbestedingen vereisen we dat leveranciers inzicht geven in deze toeleveringsketen en dat de controleurs van EW toegang krijgen tot de betrokken fabrieken. Daarnaast wegen in de aanbesteding energieverbruik en het innemen en recyclen van afgeschreven apparatuur sterk mee.

Duurzame mobiliteit
Onderdeel van onze duurzame ambitie is de transitie naar zo veel mogelijk emissievrij vervoer. Daarbij sluiten we aan bij de ambitie van de Campusorganisatie: in 2030 een autoluwe Campus. Hierbij werken we samen met de Rijksuniversiteit, gemeente en provincie Groningen en Bedrijvenvereniging Groningen-West.

Onderzoek met duurzame impact

Onze onderzoekers zoeken actief de dialoog met de samenleving. Dit ondersteunen we met (communicatie)middelen. In 2021 zijn we bijvoorbeeld gestart met een nieuw digitaal magazine, het Hanze Impact Magazine, waarmee we meer mensen bereiken en inspireren met de resultaten van onze onderzoeken.

Ontwikkelingssamenwerking

Een bijzondere manier waarop we onze internationale maatschappelijke verantwoordelijkheid vormgeven, is de samenwerking met een groot aantal onderwijsinstellingen in ontwikkelingslanden.

Hanze Centre for Development Cooperation
Het Hanze Centre for Development Cooperation (HCDC) is het expertisecentrum van onze hogeschool op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Het centrum draagt de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van ons strategisch plan ontwikkelingssamenwerking.

In 2021 coördineerde het expertisecentrum extern gefinancierde ontwikkelingsprojecten in Tanzania, Kenia, Uganda en Liberia. De projecten sluiten aan bij onze speerpunten Energie, Ondernemerschap en Healthy Ageing. Vanwege de coronapandemie was het een uitdaging om de projecten op de juiste wijze te implementeren. Naast online trainingen is er veel gebruik gemaakt van lokale trainingsaanbieders. Voor vijf projecten heeft de subsidieverstrekker een verlenging van ruim een jaar verleend, wat ons de mogelijkheid geeft alsnog de beoogde resultaten te behalen.

Samenwerking partners in Oost Afrika
In Oost-Afrika hebben we twee officiële strategische partners: de Ugandan Christian University en de University of Dar es Salaam in Tanzania. Voor 2021 was er voor de uitwisseling met beide universiteiten Erasmus+-subsidie aanwezig. Er zijn voorbereidingen getroffen voor het verwelkomen van negen studenten. Zij zullen in het tweede semester deelnemen aan minoren bij verschillende schools.

In 2021 zijn de voorbereidingen begonnen voor het opzetten van de Hanze East Africa Hub. Deze hub gaat Nederlandse bedrijven in Oost-Afrika ondersteunen bij het zoeken naar innovatieve oplossingen voor (interdisciplinaire) vraagstukken. De onderzoeksprojecten worden uitgevoerd door studenten en onderzoekers van onze hogeschool, in samenwerking met docenten en onderzoekers van partnerinstellingen in Oost-Afrika. Vier onderzoeksprojecten gaan plaatsvinden in het tweede semester van 2022.

Hanze University Foundation
De Hanze University Foundation richt zich op het bevorderen van beroepsonderwijs in ontwikkelingslanden, door het sponsoren van organisaties en individuen. Het afgelopen jaar wierven we opnieuw fondsen bij bestuurders, medewerkers en studenten van onze hogeschool en bij het Noord-Nederlandse bedrijfsleven. In totaal kwam er ruim 30.000 euro binnen.

In 2021 hebben we ruim 30.000 euro geïnvesteerd. Zo hebben we een mini proeftuin voor energie gebouwd bij het Dar es Salaam Institute of Technology in Tanzania. Studenten van het North Coast Medical Training College hebben een ‘Back on Track’ scholarship ontvangen, waardoor ze in staat waren om hun studie af te ronden. Het college heeft daarnaast een donatie gekregen om werkruimtes voor het groeiend aantal docenten af te bouwen.

Grotius Programma 2021
Het Grotius Programma biedt sinds 2014 een onderwijsprogramma aan voor vluchtelingen (statushouders) in het hoger onderwijs. Het programma kan gratis worden aangeboden dankzij financiering door het College van Bestuur, nauwe samenwerking met het UAF en de noordelijke onderwijsinstellingen en de vrijwillige inzet van medewerkers en studenten.

Het programma helpt deelnemers met het maken van de juiste studiekeuze en succesvol studeren in het hoger onderwijs. De aansluiting met het hoger onderwijs is soms best lastig, omdat specifieke (studie)vaardigheden veelal minder bekend zijn in het land van herkomst. Het programma besteedt hier aandacht aan in de vorm van lessen en projecten.

Het Grotius Programma heeft in 2021 ondanks de coronamaatregelen álle studenten weten te behouden. Het in razendsnel tempo ontwikkelde online onderwijs heeft studenten nieuwe kansen geboden. Zij hebben hun kansen benut en velen zijn erin geslaagd om succesvol de overstap te maken naar vervolgonderwijs; mbo, hbo of wo. De deelnemers van 2021 hebben binnen het programma een boek gemaakt met de titel ‘Share our Talent, Move Your World’. De opbrengst uit de verkoop van dit boek hebben zij geschonken aan de stichting Lutje Geluk die uitjes organiseert voor gezinnen die dat zelf niet kunnen betalen.

Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report